Vi vill visa vad Sverige tycker

Uppdaterad 2015-10-16 | Publicerad 2014-08-07

Aftonbladet tar steget mot en modernare opinionsjournalistik: Det är en unik satsning

Nu tar Aftonbladet nästa steg mot en modernare opinionsjournalistik och börjar med egna opinionsundersökningar.

Målet är att bättre ­spegla vad Sverige tycker.

- Det är resultatet av en mycket unik och solid satsning. Det är också ett första steg att utveckla modern research för journalistik, säger Jan Helin, publisher för Aftonbladet.

Klicka här för att delta i panelen Sverige tycker.

Aftonbladet och de övriga sajterna i Schibstedkoncernen har en unik ställning i Sverige. Tillsammans når de nästan åtta av tio svenskar.

Det innebär en unik möjlighet till snabba och träffsäkra opinionsundersökningar.

- Traditionella metoder med telefonintervjuer har kommit till vägs ände. ­Genom att jämföra omfattande datamängder från en stor onlinepanel med information från offentliga källor kan vi få resultat som i kvalitet överträffar det som många vanliga undersökningar levererar, säger projektledaren Karin Nelsson på undersökningsföretaget Inizio, som leder arbetet med att utveckla mediehusets opinionsmätningar.

”Imponerande kraft”

Målet är en researchpanel med 50 000 personer som ­­så långt det är möjligt speglar hur Sverige ser ut.

Resultaten från undersökningarna kommer att publiceras i Aftonbladet under vinjetten Sverige Tycker.

- Kraften i Aftonbladets och Schibsteds system är imponerande och hopp­ingivande, säger Jan Helin.

Medlemmarna i panelen kommer att få svara på en kort enkät ungefär en gång i månaden. Det handlar om några få frågor som inte ska ta mer än ett par minuter att besvara via mobiltelefon, läsplatta eller dator.

Alla är anonyma

Ämnena kommer att spänna över allt från traditionella och återkommande opinionsfrågor till dags­aktuella ämnen inom sport, nöje och nyheter.

Frågorna och de anonymiserade resultaten finns tillgängliga för nedladdning.

- De som svarar är naturligtvis helt anonyma, men för övrigt kommer vi att ­vara så transparenta som det bara går, säger Karin Nelsson.

Tidigare har den här ­sortens undersökningar gjorts genom ett stort antal slumpmässigt utvalda ­intervjuer.

Internationell standard

Men i takt med att svarsfrekvensen har minskat de senaste åren har träffsäkerheten minskat. I stället har webbaserade panelundersökningar utvecklats som ett nytt och effektivt alternativ.

- Det finns en internationell standard för hur denna undersökningsmetod med paneler dit man anmält sig frivilligt ska genomföras. Den standarden följer vi, ­säger Karin Nelsson.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln