Swish nere – miljontals kunder påverkades

Uppdaterad 2019-05-30 | Publicerad 2019-05-25

Betaltjänsten Swish låg under lördagen nere och inga betalningar kunde genomföras.

Först vid 16-tiden ska problemen ha åtgärdats.

– Just nu kan ingen handla någonting från våra kiosker, säger Robert Alvarsson som arrangerar Klassfotbollen som lockar 10 000 besökare.

Samtidigt har flera kunder drabbats av dubbeldebiteringar.

Felet upptäcktes vid 12.30-tiden på lördagen.

”Vi arbetar med att rätta det uppkomna felet och återkommer när status har ändrats. Kontakta din bank om du har frågor om din betalning” skriver företaget på sin hemsida.

Det är i nuläget oklart vad som orsakat problem.

Klart är dock att flera av tjänstens totalt sex miljoner användare är upprörda.

Dragits flera gånger

I Skövde pågår just nu Klassfotbollen som totalt engagerar 2 600 barn och lockar 10 000 besökare enligt ordförande Robert Alvarsson.

– Ingen kan just nu handla varken godis, dricka eller korv då vi bara tar emot swish i våra kiosker. Det finns en kortläsare där man köper hamburgare men det blir ju helt omöjligt när det är så mycket folk.

– Vi tar ju kontanter med såklart men det är ju ingen som har det idag.

Samtidigt har flera besökare klagat på att betalningar gått igenom 3–4 gånger.

– Det är ju inte alls kul om man köpt en hamburgaremeny eller så.

Viktigaste inkomsten på hela året

Enligt Robert Alvarsson är evenemanget den viktigaste inkomstkälla på hela året.

– I slutändan är det ju barnen som drabbas värst av detta då pengarna går till dem. Sen är det ju inte heller så kul för besökarna då det är ganska varmt och soligt här idag, och de kan inte ens köpa en dricka, säger Robert Alvarsson.

– Även de som har kämpat och spelat matcher kanske har blivit lovade en glass efteråt som belöning. Och nu blir det ju ingenting med det.

Klassfotbollen pågår hela dagen och även under söndagen.

– Jag hoppas verkligen att det löser sig snart. Annars får storbankerna komma och köpa upp det som inte blivit sålt, säger Robert Alvarsson.

Swish: ”Otroligt olyckligt”

Vid 14.30-tiden hade felet pågått i över två timmar.

– Det är otroligt olyckligt att detta inträffar, och framförallt under en lönehelg. Men vi jobbar stenhårt på att lösa detta och felsökning pågår, sa Sofia Norén, pressansvarig på Swish, då.

Vid 16-tiden var problemen slutligen åtgärdade.

– Det ska vara löst, säger Sofia Norén, pressansvarig vid Swish till TT.

Företaget är medvetna om att flera kunder drabbats av dubbeldebiteringar.

– Det är otroligt olyckligt och vi kommer såklart se till att bankerna korrigerar detta. Men hur lång tid det tar får respektive bank svara på, säger Sofia Norén till Aftonbladet.

Följ ämnen i artikeln