Besökare spenderade 153 miljoner under Malmöfestivalen

Publicerad 2019-11-21

På årets festival spenderade turisterna sju gånger så mycket som kalaset kostade.

Fyra av tio besökare på Malmöfestivalen var turist.

I år spenderade besökarna 153 miljoner kronor – sju gånger mer än kommunens kostnad.

– Det är glädjande att vi svart på vitt kan konstatera vad Malmöfestivalen tillför staden, säger Andreas Schönström (S), kommunalråd med ansvar för teknik och service.

I somras arrangerades Malmöfestivalen för 35:e gången och det råder inga tecken på att dess popularitet håller på att avta. Under åtta dagar hade festivalen cirka 1,3 miljoner besök.

Ekonomiskt sett innebar årets festival turistintäkter på sju gånger mer än den kommunala kostnaden för festivalen.

Stadens näringsliv drog nämligen in 153 miljoner kronor från turisterna under Malmöfestivalen, vilket visas av den turistekonomiska mätning som Research One gjort på uppdrag av kommunen.

– Vi får hoppas att det här sätter stopp för de politiska diskussioner som funnits tidigare år då vissa partier i Malmö velat stoppa festivalen, lägga ner festivalen eller skära kraftigt i festivalen istället för att se att det är en stor tillgång. Inte bara för Malmöborna utan även för att få hit besökare från resten av landet och till och med från andra länder, säger Andreas Schönström (S), kommunalråd med ansvar för teknik och service.

Kostnad på över 20 miljoner

De stora intäkterna till näringslivet gläder kommunalrådet.

– Det är glädjande att vi svart på vitt kan konstatera vad Malmöfestivalen tillför staden. Att handlare, hotell och besöksnäring får så mycket pengar innebär pengar till staden som helhet.

Han är dock ärlig med att inte har koll på hur årets intäkter står sig gentemot tidigare år.

– Jag har tyvärr inte det.

Kommunen la enligt mätningen i år cirka 21,5 miljoner kronor på Malmöfestivalen, vilket alltså innebär att besökarna spenderade 130 miljoner kronor mer än vad kommunen betalat för att kunna arrangera festivalen.

Lär stanna på liknande nivå

Framgångsreceptet är enligt Andreas Schönström Malmös geografiska storlek och de artister man lyckats locka.

– Det är nog en kombo av att det är ett överskådligt och överkomligt festivalområde, att det får hela staden att leva upp och att det lockar till väldigt bra underhållning.

Precis som i år lär strax över 20 miljoner kronor av skatteintäkterna gå till att arrangera festivalen.

– Vi kommer antagligen ligga på samma nivå. Sen är det klart att vi diskuterat om vi skulle ha mer sponsring eller liknande från näringslivet. Men vi får ett väldigt, väldigt bra program för de här pengarna, så förhoppningsvis blir det inte väldigt mycket dyrare.

”Kan vara värt att tänka på för Staffanstorp”

Årets ekonomiska resultat gör att Andreas Schönström kostar på sig en passning till en grannkommun som varit i ropet på sistone.

– Det kan vara värt att tänka på för Staffanstorp att det alltid är bra att ha Malmö med sin festival i närheten. Den lockar artister som Staffanstorp kanske inte kan locka.

Hur många av festivalbesökarna som kommer från andra kommuner eller utlandet råder det delade meningar kring. I den undersökning om Research One gjort meddelar man att cirka 40 procent av festivalbesökarna är turister, medan Malmöfestivalen i sin egen sammanställning uppger att strax över 50 procent av besökarna är turister.