”De som handlar med yrkestrafik ska betala för schyssta villkor”

Publicerad 2022-01-31

Lars Mikaelsson på Transportarbetareförbundet har bilden att utländska åkerier oftare är inblandade i olyckor.

Han vill se att företag som köper yrkestrafik ställer hårdare krav, och inte anställer åkerier som inte kräver alkolås.

– Det är bedrövligt som det är. Det har pågått i så många år, och ändå har vi inte kommit på rätt fot med det här, säger han.

Förra året dog 57 personer i Sverige i olyckor där lastbilar var inblandade, enligt statistik från Transportstyrelsen.

En av dem var Mikael Jensen, som dog när en full lastbilschaufför körde på fel sida vägen och frontalkrockade med hans bil i 90 km/h.

Hans dotter Linnea klarade sig, men fick allvarliga frakturer i ryggen.

– Jag förstår inte hur lastbilar som har teknik för flera miljoner kronor inte har alkolås i sig, säger Lars Mikaelsson, som är förbundssekreterare på Transportarbetareförbundet.

Kravet: Kräv alkolås

Enligt förundersökningen fanns det inte alkolås i den lastbilen, men Per Svensson som är åklagare i fallet, är också tydlig med att lastbilen var väldigt förstörd.

NTG Nordic Transport Group som kontrakterat åkeriet där den ryske chauffören som körde ihjäl Mikael Jensen, var anställd kräver inte alkolås av sina förare. De svarar inte heller på Aftonbladets fråga om de efter olyckan planerar att ändra på det.

Det finns ingen lag i EU eller Sverige som kräver alkolås. Därför vill Lars Mikaelsson se att företagen kräver det.

– Man får ju det man beställer och det man betalar för. Den som har beställt transporten kan också bestämma över den.

Han är noga med att poängtera att det ytterst givetvis är den chaufför som sätter sig i bilen som är ansvarig för sina handlingar.

Beställarens ansvar

Transportstyrelsen för ingen statistik över hur många olyckor som har utländska åkerier inblandade, och inte heller om det ligger brott bakom. Men Lars Mikaelssons uppfattning är att det är vanligare att utländska åkerier är inblandade i olyckor.

– Det har att göra med vilken däcksutrustning man har och vilken vana förarna har att köra på vinterväglag, säger han.

Men det är också bristen på vila som har en stark koppling till de olyckor där de utländska förarna är inblandade, enligt Transportarbetarförbundet. Men Mikaelsson vill inte lägga skulden enbart på chaufförerna, utan på åkerierna där de jobbar – och ytterst de som beställer trafiken.

– Det borde finnas ett tydligare beställaransvar som gäller i alla led. Det är så svårt att veta vart den felande länken finns. Ytterst är det naturligtvis chauffören som satt sig bakom ratten som inte skulle gjort det, men det ställer ju också frågan vilken typ av sociala villkor den lever i när den är här.

Ansvaret borde ligga på de som köper transporterna, menar Lars Mikaelsson på Transportarbetareförbundet.

Om alla skulle betala för schyssta villkor, kräva dygnsvila och alkolås i bilarna hade man kunnat komma till rätta med problemet.

– Det hade varit det snabbaste, enklaste sättet att få lite mer ordning i branschen. Att vänta på europeisk eller svensk lagstiftning går inte, de kvarnarna maler tyvärr för sakta.

Transportarbetareförbundet menar att det är lättare för utländska åkerier att komma undan regelverket, vilket gör att man bedriver ”social dumping” med dåliga löner och arbetsvillkor. Det leder i sin tur till att en del chaufförer ofta tvingas använda flera förarkort och på så sätt, olagligt, kan arbeta hur mycket som helst.

Lars Mikaelsson tycker att det är viktigt att inte dra alla utländska åkerier över en kam, eller chaufförer för den delen heller.

– Det är många av våra kollegor som sköter sig alldeles utmärkt, och det är viktigt att säga.

Bristen på vila har en stark koppling till trafikolyckorna, enligt Transportarbetareförbundet.