Experter: Motorhaveri är uteslutet

Lisa Mattsson/TT

Publicerad 2019-07-15

Det finns flera möjliga förklaringar till flygolyckan utanför Umeå som tog nio människors liv.

Det finns flera teorier om vad som kan ha orsakat flygolyckan utanför Umeå. Klarlagt är att delar av planet lossnat i luften – men betydelsen det har för haveriet är oklar.

Gick planet i bitar på 4 000 meters höjd, eller slets det sönder under den okontrollerade färden mot marken? Det är en nyckelfråga enligt experter som TT har talat med.

– Vad som hände där uppe vet vi inte. Vi vet det vi ser på bilderna, att det har tappat delar av vingen och möjligen delar av bakpartiet. Det kan också ha orsakats under färden ner, då flygplanet vrider sig runt sin egen axel. Det blir enorma krafter och till slut vrids delar av flygplanet i värsta fall av, säger flygsäkerhetsexperten Jan Ohlsson.

Dolt fel

Men kraschen kan enligt honom även ha inletts med att en vinge eller annan flygplansdel lossnat, vilket i så fall kan ha rubbat planets balans och fått det att störtdyka.

– I så fall kan man tänka sig att det handlar om en dold rostbild i flygplanet, det kan vara svårt att upptäcka rost inuti vingar, säger Jan Ohlsson.

Flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll för fram hypotesen att ett propellerblad kan ha gått av vilket kan leda till att motorn rycks loss från planet.

– Då blir det en fruktansvärd obalans som är omöjlig att kontrollera. Och det kan förklara det höga motorljud som vittnen säger sig ha hört, säger han.

Mänskliga faktorn

Att ett rent motorhaveri skulle ligga bakom olyckan avfärdar dock både han och Jan Ohlsson.

– Då borde inte flygplanet vänt ner så fort utan de hade kunnat glidflyga en bit och passagerarna med fallskärm borde ha hunnit hoppa, säger Ohlsson.

En annan teori som experterna pekar på är att något kan ha hänt med personerna inne i planet, som att piloten blivit sjuk eller att balansförhållandena ändrats av fallskärmhopparnas rörelser.

– Man har inriktat diskussionen mycket på teknik, men man vet inte vad som skedde ombord. Det kan vara en kombination av teknik och mänskliga faktorer, säger Hans Kjäll.