Moas paket från Postnord var tomt

Publicerad 2017-04-24

När Moa Marteby, 21, skulle hämta ut sin efterlängtade Iphone 7 blev hon snopen. Paketet var tomt.

– Jag blev chockad, jag hade sett fram emot att fixa med mobilen en fredagkväll, säger hon.

Moa Marteby, 21, från Helsingborg hade beställt en ny Iphone 7 från operatören 3. Förväntansfullt åkte hon till närmaste postombud för att hämta ut paketet. Men lyckan var kortvarig. Det fanns ingen mobil, vilket Metro var först med att berätta.

– När jag tog emot paketet såg det okej ut. Men när jag satte mig i bilen för att öppna det låg det ingen mobil där. Jag blev chockad, jag hade sett fram emot att fixa med mobilen en fredagkväll, berättar hon.

Plasten på paketet var borttaget och i paketet låg bara hörlurarna. Moa åkte direkt till Tre-butiken för att berätta om incidenten.

– De hade aldrig varit med om detta tidigare men kunde inte göra någonting. Jag blev ombedd att ta kontakt med kundtjänst som spärrade mobilen. Sedan polisanmälde jag händelsen.

”Stoppa den här typen av stölder”

Moa berättar att hon inte kommer drabbas ekonomiskt eftersom hon både anmält händelsen och spärrat det nya abonnemanget.

– Men det spelar ingen roll. Om mobilen har blivit stulen under leveransen, vilket jag misstänker, hoppas jag att Postnord stoppar den här typen av stölder. Sådana här stölder är säkert vanligare än vad man kan tro.

Anne Jiremar, kommunikatör hos Postnord, säger att stöld under leverans är oerhört ovanligt men att det förekommer.

– Vi har många anställda och är en del av samhället, så det händer att saker blir stulna även om det är oerhört ovanligt. Men i just det här fallet vet vi inte om det är det som har hänt ännu, säger hon och fortsätter:

– När en reklamation är gjord kommer den att utredas och det gör att vi oftast finner den skyldige, säger hon.

”Ta kort på paketet och anmäl”

Presschefen Kamran Alemdar på Tre instämmer Postnords kommunikatör:

– Det händer men det är inte vanligt. Tyvärr händer det oftast någon gång från det att produkten lämnar vårt lager och att kunden hämtar ut sitt paket. Självklart ska inte det här drabba kunden. Hon kommer få en ny mobil, säger han och fortsätter:

– Ett allmänt råd. Misstänker du att någonting är fel redan vid ombudet, ta kort på paketet och anmäl det direkt. Hämta inte ut det, säger Kamran Almedar.

Följ ämnen i artikeln