Uppgift: System aktiverat före flygkrasch

TT-AFP-Reuters

Publicerad 2019-03-29

Flygplansmodellen Boeing 737 Max 8. Arkivbild.

Det var ett fel på programvaran som låg bakom den dödliga flygkraschen av en Boeing 737 Max 8 i Etiopien, skriver Wall Street Journal och hänvisar till källor med insyn i haveriutredningen.

Den preliminära slutsatsen, som bygger på information från olycksplanets så kallade svarta lådor, pekar på att det är det automatiserade kontrollsystemet Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS) hade aktiverats och då fallerat. Även data från flygolyckan med samma flygplanstyp i Indonesien förra året har granskats.

Nödsystemet, som ingår i planets styrsystem, träder in och tar över styrningen när det får signaler om att planet har för låg fart om piloterna inte kvitterar, det vill säga följer checklistan som finns. Nödsystemet sänker då planets nos automatiskt så att flygplanet sjunker och farten ökar.

Boeing vill inte kommentera Wall Street Journals uppgifter utan hänvisar till utredningar ännu pågår.

Sammanlagt 346 människor miste livet i de båda flygolyckorna.

Flygplansmodellen 737 Max 8 har efter olyckan i Etiopien stoppats i nästan hela världen. Haverikommissioner utreder orsaken till de båda händelserna.