Gör-det-själv-attityden präglar Malmös första mikrobiograf

Uppdaterad 2020-05-09 | Publicerad 2019-12-01

Utanför Hypnos. Grundarna Paul och Anna Kraus tittar ut över Norra Grängesbergsgatan tillsammans med kollegan Jarri Malta.

På bara några veckor förvandlades en övergiven gammal Pågen-lokal på Norra Gränges till stans kanske mysigaste biosalong.

Nu vill eldsjälarna bakom Hypnos locka till sig filmälskare från ännu fler samhällsgrupper.

– För oss är det här mer än bara en biograf, säger de.

Utifrån ser Norra Grängesbergsgatan 15 ut som vilken annan industrilokal som helst. Det är först när man kliver in bakom de knallröda draperierna som biokänslan verkligen infinner sig.

Här väntar dunkelt ljus. Tunga, ljuddämpande tyger. Sju rader med sköna fåtöljer. En liten hemmasnickrad kassa med snacks (mestadels veganska).

Och så den fem meter breda bioduken, förstås.

Fler visningar än planerat

Lokalen är en av många i området som tidigare tillhört bagerijätten Pågen.

När paret Paul och Anna Kraus tog över nycklarna vid årsskiftet hade den stått tom i nästan fem år.

Bara tre veckor senare slog de upp dörrarna till Hypnos, stans första så kallade mikrobiograf.

– Vi var helt inställda på att vi skulle ha invigningsfest den 19 januari. Så vi hetsmålade, byggde och fixade med tekniken nonstop för att hinna bli klara i tid, berättar Paul Kraus, en av grundarna.

Sedan dess har Hypnos brummat på.

Från början var tanken att kanske bara visa någon enstaka film i veckan. Nu snittar de 3-4 visningar och evenemang i veckan, ibland fler.

Jarri Malta, Paul Kraus och Anna Kraus.

Pasolini, Lynch och Kubrick

Hypnos skiljer sig på många sätt från mer etablerade biografer i stan. En av de mest märkbara skillnaderna är själva programmet.

Paret Kraus, tillsammans med kollegan Jarri Malta, brinner för, låt kalla det, alternativa kvalitetsfilmer. Inte sällan går de längre bak i årtiondena eller djupdyker i en specifik genre för att hitta något som känns spännande. Under premiäråret har man bland annat visat verk från regissörer som Pier Paolo Pasolini, David Lynch och Stanley Kubrick.

– På sätt och vis är det här en motståndshandling mot sättet som vi konsumerar film på idag. Att sitta hemma, isolerad, med laptopen och försöka scrolla sig fram till rätt film nästan lika länge som den sen varar. Jag vet inte, för mig är det något som går förlorat där, säger Paul Kraus.

Paul Kraus visar hur de har pysslat ihop Hypnos medlemsregister av gamla spelkort.

Hypnos fungerar som en medlemsförening där vem som helst är välkommen att gå med.

I dagsläget har man cirka 300 medlemmar. Ett Hypnoskort kostar 100 kronor för tre månader, och med det kan man gå och se så många filmer man själv vill under den perioden.

Socialt viktig

Filmerna är dock inte hela poängen med mikrobiografen. För både Paul och Anna Kraus är den sociala aspekten minst lika viktig.

– Vi saknade den här sortens kvartersbiograf i stan. En plats dit folk kan komma för att hänga, både innan och efter visningarna. I och med att det är så litet här får man verkligen känslan av att man är del av ett community, snarare än en hyperkommersialiserad upplevelseindustri, säger Anna Kraus.

Kollegan Jarri Malta, som också närvarar under vår intervjutimme, är ett bra exempel på hur Hypnos tätknutenhet kan te sig i praktiken. Han dök upp själv till en nattlig filmvisning i våras, blev så småningom tjenis med grundarna och hjälper idag till som allt-i-allo nästan varje dag.

Bland Jarri Maltas arbetsuppgifter ingår bland annat att sköta Hypnos sociala medier. Både Instagram och Facebook har blivit viktiga marknadsföringsverktyg, särskilt eftersom Hypnos speciella filmvisningslicens förbjuder dem från att sätta upp fysiska affischer runt om i stan.

Exempel på filmer som visas. Instagram har blivit ett viktigt marknadsföringsverktyg för Hypnos.

Tanken på biografen som en social, förenande knutpunkt är något som grundaren Paul Kraus har burit med sig sedan han var yngre och läste om den första biografen i Los Angeles. Biografen, belägen i en jättelik lada, låg precis på gränsen mellan de spanska, asiatiska och engelsktalande delarna av stan.

Spännande blandning

Paul Kraus ser tendenser till något liknande här på Norra Grängesbergsgatan.

– Norra Gränges är verkligen en spännande gata att bedriva kulturell verksamhet på. Det känns fortfarande som ett nästintill oupptäckt område, trots att det ligger bara någon kilometer från stadskärnan.

Hypnos delar tak på Norra Grängesbergsgatan 15 med en hel rad olika verksamheter. Här sitter bland annat en redovisningsfirma, en reklambyrå och ett kollektiv med enligt uppgift “superduktiga vävare”. 

Bättre rykte

Både Anna och Paul Kraus ser gatans smått unika sammansättning av kulturutövare, bilmekaniker och mattgrossister som något positivt. De lyfter i synnerhet fram rockklubben Plan B, beläget bara ett mesigt falafelschwung härifrån, som en av de bidragande orsakerna till varför Norra Gränges rykte har blivit så mycket bättre på senare år.

– Deras do it yourself”-attityd har verkligen inspirerat oss. Se bara på hur vi en dag började berätta om vår idé med att starta en mikrobiograf. Rätt som det var hade vi inte bara blivit introducerade till den här lokalen, utan även fått högtalare, projektorer och en massa annat till skänks från bekanta här på gatan som tyckte att vår vision lät spännande, berättar Anna Kraus.

Paul och Anna Kraus  tillsammans med kollegan Jarri Malta.

Lyfta och samarbeta

När Hypnos-grundarna gör sig redo för sitt andra år som mikrobiograf har de planen klart för sig.

Dels vill de ordna så att de kan registreras som en officiell biograf, vilket hade kunnat lyfta verksamheten ytterligare ett snäpp. Dessutom vill de fortsätta samarbeta med andra kulturaktörer i stan.

– Men sedan vill vi även göra mer för att locka hit filmälskare från andra samhällsgrupper som inte har hittat hit ännu. Det vore jättekul att köra temaveckor och visa guldkorn från typ Somalia, Palestina och Iran. Här känns det som att vi kan spela en viktig roll i vårt hörn av Malmö, säger Paul Kraus.