Fiasko för rysk spelfilm med ”ukrainska nazisoldater”

Publicerad 2023-09-04

Ukrainarna är omänskliga nazistiska mördare i två timmar långa ryska spelfilmen Vittnet.

Men när den nyligen gick upp på ryska biografer blev det fiasko.

– Ryssarna tvångsmatas med propaganda överallt. Det är inte konstigt att de inte vill betala för att se ännu mer av samma vara, säger Ivan Philippov till The Guardian.

I ryska propagandafilmen Vittnet, som fått betyget 1,0 på filmsajten IMDB, ligger ”Mein Kampf” på ett bord i ukrainska stabshögkvarteret och på väggen syns Adolf Hitlers profil i guld.

Filmen speglar Putins påståenden att Volodymyr Zelenskyj och hela den ukrainska ledningen är nazister, som var på väg att anfalla Ryssland med hjälp av Nato.

”Vittnet” i den ryska propagandafilmen är en belgisk violinist.

Huvudpersonen, en belgisk violinist, blir torterad av ukrainska militärer medan hans kvinnliga manager våldtas och mördas. När violinisten kommer tillbaka till Västeuropa vittnar han förgäves om de ukrainska nazisoldaternas övergrepp mot sitt eget folk, ingen tror på honom.

”Vittnet” hade premiär den 17 augusti.

Vill hellre glömma

När filmen hade premiär i Ryssland den 17 augusti blev det fiasko. Biobesökare över hela landet rapporterade att salongerna var nästan tomma, enligt brittiska The Guardian.

Filmen kostade 20 miljoner kronor att spela in, men drog bara in 1,5 miljon kronor de första två veckorna.

– Många ryssar vill se filmer som låter dem glömma vad som pågår, glömma alla hemska nyheter från Ukraina, säger Ivan Philippov, kreativ direktör på ett filmproduktionsbolag, till The Guardian.

Vittnet är inte den första moderna ryska spelfilmen som skamlöst ritar om verkligheten. Två filmer som också svartmålade Ukraina spelades in efter annekteringen av den ukrainska Krim-halvön 2014. Båda blev fiaskon och fick usel kritik.

”Order uppifrån”

– Kvaliteten på skådespelarna som stannat kvar i Ryssland efter invasionen och som arbetar åt staten är låg. Tittarna känner när en film är gjord på order uppifrån. Den blir helt enkelt inte autentisk, säger kritikern Michail Kozyrev till The Guardian.

Det som den ryska biopubliken verkligen vill se är däremot Barbie. Officiellt visas den inte på ryska biografer, eftersom producenten Warner Bros lämnat landet. Det ryska kulturministeriet vill heller inte att ryssarna ska titta på den eftersom den ”inte strävar mot målet som vår president satt upp om att stärka vårt lands andliga och traditionella värden”.

Men piratkopierade kopior av Barbie visas på många ryska biografer, ibland som förfilm till den film som biljetterna officiellt är sålda till.

Den ryska biopubliken vill helst se Barbie.