SAS gasar ut ur krisen

Publicerad 2012-11-23

Förtränger konkurshoten: startar 45 nya linjer

SAS kommer att starta hårdsatsa på 45 nya linjer i och utanför Sverige.

SAS har knappt hämtat sig från konkurshoten innan blickarna riktas uppåt.

I dag blir det klart att bolaget tänker satsa sig ur krisen med 45 nya linjer.

– Det kan framstå som om man inte tar sin kris på allvar, säger Niklas Olovzon, varumärkesexpert.

I söndags var SAS ett bolag i nattsvart kris.

Ett omedelbart konkurshot hängde över flybolaget, samtidigt som förhandlingarna med de olika fackförbunden gick trögt.

Och det är fortfarande ett allvarstyngt bolag som nu försöker blicka framåt.

Nya direktflyg

I dag blev det klart att SAS tänker satsa sig ur mörkret. I ett pressmeddelande skriver företaget att de under 2013 ska öppna 45 nya linjer. Från Stockholm kommer man till exempel kunna boka direktflyg till Palermo och Tel Aviv – i samma veva som turtätheten ökas på inrikesflyg, och en del rutter i Europa.

– Det innebär att vi fortsätter att vara det bolag som har Nordens största utbud av flygresor, säger Joakim Landholm, kommersiell chef på SAS, i pressmeddelandet.   

Nyheten läckte redan i onsdags då SAS i ett mejl till sina Eurobonusmedlemmar berättade att de nu "är ett flygbolag med en ny framtid", rapporterar Dagens industri.

Tackar sina medarbetare

Rickard Gustafson, VD för flygbolaget, passade även på att tacka medarbetare, företag och resebyråer för stödet. För det är trots satsningarna ett företag som nu försöker hålla näsan ovanför vattenytan.

Sammanlagt är det tänkt att SAS ska spara 3 miljarder kronor på de nya krisavtalet. Och det är personalen som får bära mycket av tyngden.

Alla anställda har fått sänkta löner. Flygande personal med upp till 15 procent, högre chefer med upp till 17 procent.

Samtidigt utökas veckoarbetstiden för flygande personal från maximalt 42 timmar till 47,4 timmar.

Kan uppfattas som osmakligt

Niklas Olovzon är varumärkesexpert och grundare av kommunikationsbyrån Passion Lab.

Han beskriver situationen som svår för SAS då bolaget tvingas balansera ekonomiska förväntningar med risken att uppfattas som känslokalla.

– Det kan slå tillbaka i form av att människor tycker att det här är osmakligt, eller dålig timing. Samtidigt krävs det att man visar en framåtanda. För alla bolag måste man visa på framtidstro, säger han.

Han påpekar att ett varumärke lever på förväntningar, och genom att satsa i ett mörkt läge hoppas säkert SAS på att lämna den tunga perioden bakom sig. Tillsammans med de negativa associationer som kan följa med den senaste tidens hårda förhandlingar.

"Riskerar att tapp i trovärdighet"

Samtidigt menar Olovzon att fler bolag borde bli bättre på att signalera både ljus och mörker.

– På lång sikt kan varumärken riskera att tappa i trovärdighet om man inte klarar av att signalera ljus och mörker samtidigt. Ibland blir det så svart eller vitt i kommunikationen, berättar han och tillägger:

–Det finns ju egentligen inget rätt eller fel. Det får historien visa.