Klurigt om klockomställning i EU

Bryssel, TT:s korrespondent TT

Publicerad 2018-12-03

Österrikes transportminister Norbert Hofer (mitten) vill undvika ett "tidslapptäcke" i EU. På arkivfotot från i somras flankeras han av Vera Pürerfellner från Österrikes EU-representation (till vänster) och närings- och digitaliseringsminister Margarete Schramböck (till höger).

Tiden är ännu inte mogen för EU:s medlemsländer att bestämma sig för att slopa framtida tidsomställningar.

– Det får inte bli ett tidslapptäcke, konstaterar ordförandelandet Österrike.

EU-kommissionen hade hoppats på snabba ryck när förslaget om slopad tidsomställning lades i september. Redan 2019 var då tänkt att bli det sista året som EU:s invånare behövde ställa fram och bak sina klockor två gånger om året.

När EU-ländernas tidsansvariga ministrar samlas i Bryssel i dag blir det dock bara en lägesrapport, i väntan på framtida beslut.

– Om vi hade insisterat på att göra det här omedelbart så skulle förslaget ha fallit, betonar Österrikes transportminister Norbert Hofer på väg in till mötet.

Antingen eller

Att beslutet dröjer har med samordningen att göra. Merparten av EU-länderna är oroade för att slopandet av tidsomställningarna ska innebära nya tidsskillnader mellan olika EU-länder, om vissa väljer att framöver köra på evig sommartid, medan andra stannar kvar i normaltid.

Enligt Hofer kommer dock EU-kommissionen att hålla i en koordinering så att det blir antingen eller för allihop.

– Det får inte bli ett tidslapptäcke. Det vore helt ologiskt om Tyskland eller Ungern eller Italien eller Österrike har olika tider. Vilken modell vi ska välja – det får vi avgöra via diskussioner. Vi vet att Tyskland föredrar sommartid, men det är fortfarande öppet för många länder, säger Hofer i Bryssel.

Tidigast 2021 räknar nu Österrike med att tidsomställningarna ska ha slopats i EU.

Tåg och lastbilar

På transportministrarnas möte i dag väntas även oenighet om en rad andra frågor. Exempelvis är det högst osäkert om ministrarna kan enas om nya regler för lastbilschaufförer som trafikerar i andra länder än sina egna – en fråga som länge orsakat slitningar mellan EU:s äldre och yngre medlemsländer.

När det gäller nya regler för tågpassagerare i EU är det i sin tur redan klart att inga beslut kommer att kunna fattas redan i dag. Reglerna handlar om allt från ersättningar vid förseningar och inställda resor till rätten att ta cykeln med sig på tågen och har redan godkänts av EU-parlamentet. Medlemsländerna anser sig emellertid ännu inte ha hunnit diskutera frågan tillräckligt.

Följ ämnen i artikeln