Resandet halverat hos Skånetrafiken

Publicerad 2020-03-25

Både tåg- och bussresandet har minskat kraftigt.

Coronautbrottet har fått allt färre att åka kollektivt.

På två veckor har resandet hos Skånetrafiken halverats.

– En halvering av resorna har aldrig någonsin hänt, säger trafikdirektör Linus Eriksson.

Bransch efter bransch har drabbats hårt av coronavirusets framfart. Kollektivtrafiken är inget undantag och på onsdagen meddelade Skånetrafiken att de sett en kraftig minskning i såväl resandet som försäljningen.

”Resandet varierar mellan trafikslag och sträcka, men generellt har antalet resor i stort sett halverats på drygt två veckor”, skriver Skånetrafiken i ett pressmeddelande.

– Corona påverkar även oss. Både vad gäller resandet men även intäkterna för kollektivtrafiken påverkas i stor omfattning. En halvering av resorna har aldrig någonsin hänt, säger Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken.

Resandet har gått stadigt neråt sedan 6–7 mars och det är framförallt bussresorna som påverkats, med cirka 50 procent färre resor.

Stor skillnad bland tåg

Tågresorna skiljer sig däremot kraftigt åt. Resorna över Öresundsbron har minskat med 60–70 procent medan det på andra sträckor i länet handlar om en minskning på 30–40 procent.

– På tåg är det något mindre och det skulle vi vilja påstå beror på att arbetspendlingen håller uppe tågtrafiken, säger Linus Eriksson.

Förutom att färre reser med Skånetrafiken har även biljettförsäljningen dalat, vilket gör att de ligger cirka 100 miljoner kronor under budget för årets första kvartal. Jämfört med motsvarande period i fjol har biljettförsäljningen varit 60 procent lägre.

– Det innebär att kollektivtrafiken just nu inte är finansierad utan kör med underskott. Lite förenklat tappar vi 100 miljoner i månaden på intäkterna, vilket innebär att vi måste minska trafiken.

Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken

Kommer dra ner på trafik

Även om Skånetrafiken är tydliga med att de inte kommer ställa in trafiken innebär det minskade resandet och den ökade sjukfrånvaron bland deras personal att de ska dra ner på trafiken. Ett bidragande skäl är även att kollektivtrafiken i Skåne till hälften finansieras av skatter och till hälften av intäkter.

– Samtidigt som vi tappar pengar är det inte samhällsekonomiskt försvarbart när sjukvården behöver mer pengar. Vi kommer dra ner på både buss- och tågtrafik men inte på ett sätt så att det blir trängsel och stående.

Genom att dra ner på trafiken vill de även undvika att akut behöva ställa in resor till följd av sjukdom bland förare och personal. Att få in fler buss- och tågförare ser man inte som en lösning.

De sträckorna prioriteras

– Det är en utmaning att göra det då framförallt bussförare är ett bristyrke i dag. Det finns inte mängder av förare.

När det gäller trafik som ska ställas in har Skånetrafiken tydliga prioriteringar.

– Vi kommer prioritera de viktigaste stråken, pendling och peaktid.

I vilken omfattning trafiken kommer minska och vilka tåg/bussar som kommer ställas in är för tidigt att säga just nu.

– Vi kommer ta där det får minst påverkan på våra kunder. Det kommer ta ett par veckor. I början av nästa vecka kanske det blir det första och sedan successivt därefter.