Därför kan inte butikerna ta in nyttiga tomaterna

Publicerad 2016-01-18

I matbutiken har kunderna aldrig hört talas om lykopen.

Men flera är positiva till att betala mer för nyttigare tomater.

– Det låter mer naturligt, säger Marina Kostesic.

I matbutiken vet varken kunder eller personal hur antioxidanten lykopen påverkar tomaterna.

– Det brukar aldrig vara någon som frågar om just tomaterna. Det är snarare andra frukter och grönsaker som kunderna undrar om, mest citrusfrukter faktiskt, säger Karl Lamberg som arbetar i fruktdisken på Ica Maxi Lindhagen i Stockholm.

Ingen av de kunder Aftonbladet pratar med känner till ämnet. Däremot skulle flera vara villiga att betala mer för nyttigare tomater.

– Det låter mer naturligt om det finns det där ämnet i, säger Marina Kostesic.

För att få en så hög lykopenhalt som möjligt är det viktigt att tomaten får mogna så länge som möjligt på plantan. De tomater som plockats allt för tidigt har en betydligt lägre halt av ämnet.

EU-regler stoppar

Men Jesper Hedegärd tror inte att han skulle köpa de nyttigare tomaterna.

– Jag är snål som ett as, säger han.

När det gäller vitaminer och mineraler får man märka ut det på produkterna, men inte med lykopen.

– Lykopen är ett ämne som EU ännu inte bedömt ha tillräckligt stor hälsoeffekt och därför får vi inte alls använda det i marknadsföringen. Så vi får helt enkelt inte märka ut om en tomat har hög eller låg halt av lykopen, säger Tobias Rydergren, pressansvarig på Coop.

Matvarukedjan skulle gärna se att reglerna blir snällare.

– Vi ser gärna att våra kunder äter mer frukt och grönt. Kan vi förklara att vissa grönsaker är lite nyttigare än andra skulle vi gärna göra det. Problemet är att EU inte kunnat fastslå hur nyttigt det är, utan det är sannolikt nyttigt, säger han.

”Nyttigare grönsaker dröjer”

Från Ica vill man också att kunderna äter mer frukt och grönt. Målet är att alla äter ett halvt kilo om dagen. Att köpa in nyttigare grönsaker får därför bli en senare fråga.

– Det får vi göra när vi nått upp till 500 gram, men vi har långt dit kan jag säga, säger Kristina Karlsson, dietist och Folkhälsoansvarig på Ica till Sveriges Radio.

Hos Axfood har man ännu inte diskuterat lykopen.

– Det är klart att det är jättebra om man kan hitta alternativ som är särskilt hälsobringande. Men för att marknadsföra produkter som särskilt hälsobringande måste man ha vetenskapliga bevis, säger Elisabeth Gunnarsson, kvalitetssäkrare för frukt och grönt på Axfood.

Följ ämnen i artikeln