Nykterhetskontrollerna hälften så många: ”Glömts bort”

Publicerad 2019-04-07

Sverige har en uttalad nollvision: ingen ska dö i trafiken.

Trots det har antalet nykterhetskontroller mer än halverats de senaste åren.

– Det är alarmerande. De har glömts bort, säger Maria Lönegård, ansvarig för polisens trafiksäkerhetsarbete på strategisk nivå.

Varje år dör ungefär 80 personer i trafiken till följd av alkohol eller narkotika. Det innebär minst en person i veckan. 

Samtidigt har polisen minskat sina nykterhetskontroller med mer än 64 procent de senaste drygt tio åren, enligt Motorförarnas helnykterhetsförbunds, MHF, senaste statistik. På drygt tio år har alkoholtesterna i trafiken minskat från 2,6 miljoner till under 1 miljon per år.

– Vi är inte lika skarpa som vi tidigare varit. Om man har en sjukdomsbild i grunden då finns det ingen spärr att sätta sig i bilen, säger Samuel Sköldö, handläggare på polisens trafiksektion som varit trafikpolis i över 40 år. 

I samband med den stora omorganisationen inom polismyndigheten 2015 var tanken att det inte längre skulle finnas några specialgrupper och trafikpoliserna skulle numera ingå i den ingripande och brottsförebyggande verksamheten.

– Det är en kraftig nedgång av utandningsprover, för det finns inga dedikerade poliser som jobbar med det längre. Utan vi ska göra det när det finns tid över och vi inte åker på akuta uttryckningar. Vi hinner inte jobba med det förebyggande brottsarbetet. Vi har inte tid att jobba med trafik, säger Hans Nilsson, polisassistent och till förordnad gruppchef på operativa trafikpolisen i Stockholm.

Larmen: ”Vi syns för lite”

Jenny Hasselberg, 32, förlorade sin syster Johanna Hasselberg i en trafikolycka i maj 2017. Gärningsmannen, systerns pojkvän, hade 2,11 promille i blodet och hade tidigare dömts för tolv tillfällen då han kört rattfull. Jenny tror på alkolås i alla framtida bilar.

– Siffran är skrämmande men jag är inte förvånad. Jag är så tacksam och har sån respekt för alla inom polisväsendet men när man har på pränt att kontrollerna halverats så är det dags att den röda lampan börjar blinka, säger Jenny Hasselberg.

– Exempelvis skulle andra än just polisen utföra kontrollerna, men för det krävs det att lagen ändras. Och även fler nykterhetsbommar för trafik som kommer in i Sverige. Jag vill inte att någon familj ska behöva gå igenom det vi gjort på grund av alkohol och droger i trafiken.

På 25 år har dessutom antalet trafikpoliser i Sverige minskat från 1 250 stycken till runt 200. Efter omorganisationen var polisen dessutom tvungna att minska på sin lokala närvaro, vilket skapar en stor frustration, menar Hans Nilsson i Stockholm.

I början av 90-talet i Stockholms län fanns den cirka 130 trafikpoliser i yttre tjänst, i dag är de cirka 35 som arbetar i yttre tjänst.

– Vi är för få poliser och syns för lite ute i samhället. Sedan omorganisationen har vi tappat den lokala övervakningen. Vi ser dessutom att rattfylleriet har gått ner i åldrarna och att det är fler unga tjejer som åker rattfulla i Stockholm.

Förklaringen: ”Glömts bort”

Polisledningens förklaring till den kraftiga minskningen av nykterhetskontrollerna är att arbetet med flyktingmottagande och terrorhot tagit stora resurser – och att trafiksäkerheten ”glömts bort”.

– Vi måste öka våra insatser för trafiksäkerheten, det är alarmerande att testerna har halverats. Det har varit fokus på annat och då har det prioriterats ned. Nu är det för få insatser för trafiksäkerheten, det är inte bra. Vi måste öka våra insatser, Polismyndighetens ledning är också överens om att insatserna för trafiksäkerhet ska öka, säger Maria Lönegård, ansvarig för polisens trafiksäkerhetsarbete på strategisk nivå. 

Aftonbladet har även sökt rikspolischefen Anders Thornberg, som avböjer en intervju.

”Rena undret att ingen kom till skada”

Lasse Lewerth, 64, körde tusentals mil på fyllan, till och med med sin dotter i bilen. I åratal drack han starköl helt öppet bakom ratten utan att bli avslöjad. Sedan 1990 är han nykter och arbetar sedan 20 år tillbaka med att stoppa ungdomsrattfylleri.

– Jag tyckte till och med att jag körde bättre onykter. Som missbrukare är du sjuk, jag drack bort min ångest. Det finns ingen logik i det här när man sätter sig onykter i en bil, jag drack även alkohol när jag satt bakom ratten. Det finns inget konsekvens- eller risktagartänk alls. Det är rena undret att ingen kom till skada, säger Lasse Lewerth.

– Trafikverket tar inte sitt ansvar för preventiva insatser som de gjorde på början av 2000-talet med deras arbete ”Don’t drink and drive”.

Lasse Lewerth blev nykter för 28 år sedan. ”Jag har kört tusentals mil rattfull och aldrig åkt fast”.
Antal utförda nykterhetskontroller 2010–2017
20102 698 010
20112 739 500
20122 440 265
20132 243 368
20142 005 909
20151 410 162
20161 056 280
2017940 884
Källa: Motorförarnas Helnykterhetsförbund, MHF