Ilska efter bagagekaos på Arlanda: ”Skandal”

Publicerad 2024-01-08

Helena Kvist och familjen väntade på sina väskor i över två timmar.

När flygresenärerna landade på Arlanda sent på söndagskvällen så möttes de inte av sitt bagage.

I stället stod de och väntade på sina väskor i över två timmar.

– Det var total kaos. Barn skrek och folk var uppgivna och trötta, säger flygresenären Helena Kvist.

Vid ankomsten klockan 23.00 på Arlanda hoppades Helena Kvist och hennes familj på en smidig och snabb upphämtning av sina resväskor efter flygförseningar. Men så blev inte fallet.

Vid bagagebanden samlades fler och fler personer, men leverans av väskorna dröjde.

– Det var en oerhörd frustration eftersom vi inte fick någon information, säger Helena Kvist.

Hon beskriver att stämningen blev alltmer uppgiven. Flera barn var trötta, skrek och grät. Många personer satt eller låg och sov på golven.

– Folk var upprörda och hade frågor men det fanns ingen att ställa dem till. De med gula västar jobbade för andra flygbolag och resterande personal visste inte vad som försiggick.

”Fullständig kaos”

En annan resenär som förvånades över de kaotiska stämningen var Victor som rest från London med sin sambo.

– Vi landade på Arlanda kl 00.30 och det var mer eller mindre fullständig kaos när vi gick förbi. Vi hade bara turligt nog bara handbagage så vi kunde knata ut direkt, säger Victor.

– Jag tycker synd om alla som satt där vid midnatt på en söndagskväll och väntade flera timmar för att få sina väskor. Så ska det inte behöva vara.

Efter lång tid i ovisshet fick resenärerna till slut information från personal på plats om att förseningarna berodde på personalbrist och problem med bagagevagnar.

Helenas son Ludvig, 7, somnade på golvet under tiden de väntade.

Flygplatsen beklagar väntetiden

Helena Kvist berättar att vissa funderade på om de skulle lämna utan sina väskor och åka hem. Men att de tvekade eftersom de inte visste om väskorna skulle rulla in och att de då väntat all tid i onödan.

Först någon gång mellan klockan 01.30–02.00 fick familjen Kvist sina väskor och kunde åka hem.

– Jag tycker det är skandal. Hur kan de inte ha tillräckligt med personal och hantera det bättre, säger Helena Kvist.

Swedavia, som driver Arlanda, bekräftar att det varit längre väntetider på bagage nattetid under helgen.

– Flygplatsen beklagar givetvis det. Det berodde på tillfällig personalbrist hos ett av marktjänstbolaget, men de har nu bekräftat att det är löst. Resenärer ska ha blivit erbjudna att få bagaget hemkört om de inte hade möjlighet att vänta på sitt bagage”, säger Swedavias pressansvarige, Ellen Laurin.

Swedavia hänvisar övriga frågor till marktjänstbolaget Aviator.

Följ ämnen i artikeln