Läkare rasar mot ny avgift för chatt och telefonsamtal

Uppdaterad 2024-04-09 | Publicerad 2024-04-08

Nya chattavgiften oroar läkare.

En kort uppföljande samtal på chatt eller telefon med läkare i Västra Götalandsregionen ska nu kosta 160 kronor.

Något som upprör och oroar läkare.

– Det kan vara ungefär: ”Har du fått några biverkningar, nej okej, då hörs vi om två veckor igen”. Det känns pinsamt att det ska kosta pengar, säger en läkare på vårdcentral i Göteborg.

Från och med den 1 april har Västra Götaland-regionen infört nya patientavgifter.

Ett besök på vårdcentral blir dyrare – men det ska även kosta att ha en mycket kort vårdkontakt med läkare eller sjuksköterska, över telefon eller chatt.

Aftonbladet har talat med en läkare på en vårdcentral i Göteborg som önskar att det hela vore ett aprilskämt.

– Jag har väldigt ofta korta samtal med mina patienter. Snabba avstämningar kring nya mediciner och så vidare. Det kanske bara tar två, tre minuter.

Kan inte låta bli att fakturera: ”Går back”

Att behöva fakturera för dessa korta samtal känns orimligt, administrativt bökigt, och rentav pinsamt.

– Det kommer antagligen bli så att folk inte kommer vilja ha dessa telefonsamtal, som jag uppskattat väldigt mycket att kunna ha. Så det blir krångligare att följa upp vården, och kommer säkert komma många klagomål från patienter.

Att bara låta bli att fakturera är inte heller möjligt.

– Så fort jag registrerar ett samtal i journalen, vilket jag måste göra, så dras 160 kronor från vårdcentralen. Så det blir ingen inkomst för vårdcentralen alls, allt går till regionen. Och om jag inte fakturerar så går vi back, säger läkaren.

En annan läkare, Jakob Nyhlén vid Läkarföreningen i Västra Götaland, ser å ena sidan positivt på att regionen markerar att vårdkontakter digitalt och över telefon är något som tar tid och arbetskraft.

Men han tror att det nya systemet är svårbegripligt för allmänheten.

– Nu blir det att invånarna får gissa – blir det gratis eller kommer det kosta 160 spänn? Och när patienten väl ställt frågan kan inte vi säga att ”det här kan inte vi svara på utan att fakturera dig”. Det blir ingen bra vård, vi kan ju inte ignorera den information som patienterna ger oss, säger Jakob Nyhlén, ordförande i primärvårdssektionen i Västra Götalands läkarförening.

Jakob Nyhlén är rädd att avgifterna är avskräckande för personer som har det tufft ekonomiskt.

Läkarförbundet: ”Folk har inte råd med sina mediciner”

Enligt de nya reglerna ska samtalet eller den digitala vårdkontakten kosta när vårdkontakten ”uppfyller kraven på kvalificerad hälso- och sjukvård”. Summan är 80 procent av ett besök på sin vårdcentral, vilket i regionen kostar 200 kronor.

En ombokning av en läkartid kostar inget, men så fort man diskuterar sin behandling eller medicin så faktureras man.

Jakob Nyhlén jobbar på Närhälsan vid Gamlestadstorget, och har många patienter från Göteborgs östra förorter såsom Bergsjön och Hjällbo.

– Jag får återkommande kommentarer om att man inte har råd att hämta ut sina mediciner. Då svider 160 kronor mer, än om man är välbeställd. Det riskerar att bli ett vårdproblem när patienter drar sig för att kontakta vården.

Enklare vårdkontakter på telefon eller chatt borde ses som ett komplement, tycker Jakob Nyhlén. Nu kan det i stället ses som mer ”prisvärt” att besöka vårdcentralen, i stället för att lösa ett enklare ärende på distans.

– Att politikerna prissätter sådana samtal som 80 procent av ett fysiskt besök tror jag varken befolkningen eller vårdprofessionen tycker är rimligt.

Aftonbladet har sökt Janette Olsson, ordförande i strategiska hälso- och sjukvårdsnämnden i Västra Götaland, som inte gått att nå för en intervju.

– Det finns kriterier för vad som är kvalificerad hälso- och sjukvård. Och jag tror det handlar om att ha tydlig information ut till patienterna vilka avgifter vi har. Får man vård och behandling, oavsett om det gäller chatt, digital eller fysiskt besök, så kostar det en patientavgift, säger Janette Olsson (S), till TV4 som först rapporterade om kritiken mot de nya avgifterna.