Ölfestival får premiär i Malmö – lockar med hundratals hantverksöl

Uppdaterad 2019-10-15 | Publicerad 2019-10-14

Glenn Pålsson är en av grundarna till den nya ölfestivalen.

Massor av malt och 400 olika ölsorter.

Det är vad som väntar när Great Swedish Beer Festival har premiär.

– Ingen festival har tagit grepp om Sverige – och det är det vi gör, säger Glenn Pålsson, delägare och medgrundare till festivalen.

Den 26 oktober är det dags för Malmös nya ölfestival. Great Swedish Beer Festival kommer då att arrangeras i SlagthusetMMX för första gången.

Bakom festivalen står Glenn Pålsson och Erik Frithiof, vilka båda varit involverade i diverse evenemang och i dag arbetar inom hantverksölbranschen.

– Våra vägar möttes och då diskuterade vi svensk hantverksöl. Varje stad har sin ölfestival men ingen festival har tagit grepp om Sverige - och det är det vi gör, säger Glenn Pålsson, delägare och grundare till Great Swedish Beer Festival.

Festivalens fokus är just svensk hantverksöl och på festivalen kommer totalt 100 mikrobryggerier ställa ut och sälja sin öl.

Uppdelat i två pass

En stor del av inspirationen till evenemanget kommer från Great American Beer Festival. Ett event som arrangerats sedan 1982 och årligen lockar tiotusentals besökare. Dess grundare Charlie Papazian kommer även vara på plats i Malmö och inviga den första svenska upplagan.

– Det är vi som bestämmer hur det ska se ut. Det ska inte vara plottrigt, utan alla ska spela utefter samma spelregler så att säga, förklarar Glenn Pålsson.

Festivalen kommer vara uppdelad i ett dags- och ett kvällspass.

– Det är samma 100 bryggerier både på dag och kväll. Det som skiljer sig då är att bryggerierna har två öl på dagen och sedan byter vi dem till kvällen.

Arbetet inför festivalen pågår för fullt.

4000 besökare väntas

Besökare kommer ha möjlighet att pröva på 400 olika ölsorter - och arrangörerna räknar med att cirka 12 000 liter öl kommer finnas tillgängligt.

– Vi förväntas oss någonstans kring 4 000 besökare och har ett maxtal på 5 000. Allt för att upplevelsen ska bli så bra som möjligt. Förhoppningsvis så blir det lika fördelat på dagen och kvällen.

Även om festivalen ännu inte haft sin premiär finns det redan långsiktiga planer på att de fortsättningsvis ska fungera som en kommunikationsportal för mikrobryggerier.

– Det vi vill skapa här i förlängningen är en mötesplats. Vi vill vara en kommunikationsportal. Här ska man kunna träffa likasinnade. Här ska man kunna träffa sina kollegor i branschen, nätverka och ha jävligt roligt tillsammans.

Intervjuer tar plats

– Det ska vara den självklara mötesplatsen för att en verksamhet ska kunna växa och kunna ta lärdom av varandra. En katalysator för hantverksbranschen helt enkelt.

Då bryggerierna blivit inbjudna till evenemanget sker finansieringen delvis genom biljettförsäljning och delvis genom ett samarbete med SlagthusetMMX.

Förutom ölprovning kommer det under festivalen även att erbjudas livemusik och intervjuer med bryggare på plats.

Följ ämnen i artikeln