Systembolaget stoppar yppig ölflaska

Uppdaterad 2019-06-04 | Publicerad 2013-04-17

Här är det danska nakenölet som har fått Systembolaget att skumma över.

Nu stoppas öletiketten med en bild av en lättklädd kvinna som lutar sig tillbaka i ett badkar.

– Jag tycker kanske att det är gammeldags regler i Sverige, säger Morton Valentin Lundsbak på det danska bryggeriet Amager Bryghus.

Ölsorten Lust ingår i en serie om sju smaker som alla fått namn från de sju dödssynderna.

Vrede är en arg bock, medan "Lust" illustreras av en lättklädd, yppig, kvinna som ligger tillbakalutad i ett badkar.

Ölet lanseras från Danmark och börjar säljas i Sverige den 2 maj.

Men då är "Lust" bara en svart etikett. Systembolaget har nämligen tvingat bryggeriet att radera bilden på flaskan och hänvisar till den svenska alkohollagen. Där slås det fast att vid "marknadsföring av alkoholdrycker till konsumenter ska särskild måttfullhet iakttas".

"Etiketten är inte måttfull"

Något en halvnaken kvinna inte lever upp till, konstaterar Systembolagets presschef Lennart Agén.

– Både vi och producenter har regler att förhålla oss till. Vi har i det här fallet gjort vår bedömning utifrån bland annat marknadsföringslagen och alkohollagen. Etiketten är inte måttfull och det finns en klar koppling till sexualitet och lyckad sexuell förmåga, säger han.

Från danskt håll är man dock en smula konfunderad över beslutet.

– Jag tycker kanske att det är gammeldags regler i Sverige. Det ska inte vara pornografiska avbilder på en öl men det tycker jag inte det är här. Jag tycker att lagen är lite hård, säger Morten Valentin Lundsbak, en av två bröder som äger Amager Bryghus, till Sydsvenskan.