Reklam byts till information för hemlösa

TT TT

Publicerad 2018-11-30

Reklamen på de digitala skyltarna i Stockholm ska bytas mot information för hemlösa när temperaturen sjunker under sju minusgrader i vinter.

Under vintern blir läget extra tufft för Stockholm hemlösa. Nu ska stadens digitala reklamskyltar visa vägen till härbärgen.

Projektet syftar till att rädda liv då hemlösa personer i många fall inte får information i tid om var öppna akuthärbärgen finns.

När temperaturen faller under sju minusgrader blir läget kritiskt för de tusentals personer som lever som hemlösa i Stockholm. Därför har staden sedan tidigare beslutat att då öppna så kallade akuthärbärgen tillsammans med kyrkor och ideella hjälporganisationer.

Och vid samma temperatur ska nu information om vart närmaste härbärge eller värmerum finns automatiskt dyka på stadens digitala reklamskyltar, vilket lokaltidningen Mitti var först att rapportera.

Projektet initierades av företaget Clear Channel som äger skyltarna, och sker i samarbete med Stadsmissionen och den ideella organisationen Ny Gemenskap.

– Vi funderade på hur vi kan använda vår teknik och infrastruktur för att göra skillnad, säger David Klagsbrun, pressansvarig på Clear Channel, till TT.

Nödsystemet togs i bruk i tisdags och ska fungera i hela innerstan, främst på platser där många hemlösa samlas. Systemet är öppet för alla religiöst och politiskt obundna hjälporganisationer i Stockholm.

I slutet av februari ska projektet utvärderas gemensamt. Om det har visat sig fungera kan systemet spridas till andra städer.

– Funkar det och om det har varit uppskattat så finns inget hinder för att kopiera det till andra städer, säger David Klagsbrun.