Tunnelbanereklam upprör: ”Osmakligt”

Erbjuder juridisk hjälp till de som sexuellt trakasserar

Uppdaterad 2022-05-03 | Publicerad 2022-05-02

Kliently är en app som erbjuder juristrådgivning via videosamtal.

I Stockholms tunnelbana har en reklamkampanj för juristappen Kliently rullats ut.

”Har du skickat en oönskad dickpic?” lyder texten som nu upprör många.

”Syftet med reklamen är att få mottagaren att fundera på juridik och om de har frågor som de skulle behöva rådfråga en jurist om”, skriver Klientlys vd Nadja Hatem till Aftonbladet.

För 349 kronor kan du få juridisk hjälp om du ”skickat en oönskad dickpic”. Det lockar juristappen Kliently med i sin reklamkampanj som pryder Stockholms tunnelbana.

Kreatören Henrik Wahlström har uppmärksammat reklamen och publicerat ett inlägg på sin Instagram.

”Jurister behövs förstås och alla har rätt till en försvarare, men det här är ett jättekonstigt sätt att göra reklam. Man riktar sig till gärningsmannen, som att det i första hand är HAN som behöver hjälp när någon annan blivit utsatt för sexuellt ofredande”, skriver Wahlström.

Reklamkampanjen har fått många att haja till och inläggets kommentarsfält fylls av starka reaktioner som:

”Jag ryggar tillbaka varje gång jag ser reklamen.”

”Dom måste ju skämta? Måste ju vara en felskrivning? Måste ju menat ”har du FÅTT en oönskad dickpic”??

”Fy fan vad osmakligt.”

Även på Twitter har reklamen fått stor uppståndelse.

Vänder sig till gärningsmannen

Att det just är en felskrivning är det många i Wahlströms kommentarsfält som tror. Eller i alla fall vill tro.

”Det är ingen felskrivning i just detta, utan vi vänder oss specifikt mot de som begått ett brott, medvetna eller omedvetna om sitt brott för att visa att skickar man en oönskad dick-pick så har man begått ett brott som kan få juridiska konsekvenser”, skriver Klientlys medgrundare och vd Nadja Hatem till Aftonbladet.

Hon menar att reklamen ska få mottagaren att fundera över frågor som kan kräva juridisk rådgivning.

”I vår tunnelbanereklam har vi valt att lyfta ett antal vanliga frågor vi får i vår juridiska rådgivning via appen Kliently, och dickpics är en av dem”, skriver Hatem.

Grundarna lämnade advokatsamfundet

Kliently är en app som erbjuder juristrådgivning via videosamtal.

Bakom appen ligger advokaterna Anuta Sjunghamn och Nadja Hatem. I november 2021 lämnade de advokatsamfundet för att utveckla appen som i dag har ett tiotal anställda jurister, skriver Realtid.

– Att ge upp advokattiteln och ge oss in i legaltech var enda sättet för oss för att kunna sänka trösklarna till juridiken och nå ut i stugorna, sa Sjunghamn i en intervju med affärstidningen.

Följ ämnen i artikeln