Google oroas av svenskarnas internetoro

TT

Publicerad 2019-10-16

Svenskarna ororas allt mer för att storföretag som Google ska kränka den personliga integriteten på internet. Arkivbild.

Svenskars stigande internetoro är problematisk för Google, rapporterar Sveriges Radio Ekot.

Google försvarar sin affärsmodell att använda användardata för att sälja annonser, men medger att det bör bli tydligare i hur detta görs.

– Jag tror att alla är ganska överens att det här är ett av de mest existentiella problem Google har. Vi måste ta det här på allvar, säger Sam Heft-Luthy, produktchef för integritets- och dataskyddsfrågor på Google, till radion.

I årets rapport från Internetstiftelsen, som släpptes på tisdagen, säger nära hälften av de tillfrågade att de känner oro för att företag som Google och Facebook ska inkräkta på den personliga integriteten på internet. För fem år sedan var bara 29 procent oroade.

Internetstiftelsen tror att det delvis har påverkats av skandaler på senare år där det har uppdagats att användaruppgifter har kommit på vift eller sålts.

Google försvarar att företaget exempelvis använder användardata för att sälja annonser, men medger att Google bör bli tydligare i hur de arbetar, samt att företaget bör hjälpa användare att genom inställningar skydda sitt innehåll.

– Jag tycker det är fullt försvarbart för oss att använda användardata för att göra våra produkter bättre, inklusive annonser. Om en produkt får det att kännas som att den inkräktar på din integritet gör den inte ditt liv bättre och det är något vi erkänner, säger Heft-Luthy.

Rättat: I en tidigare version fanns en felaktig formulering kring hur Googles använder användardata.

Följ ämnen i artikeln