Rekordfå klagar på könsdiskriminerande reklam

Marc Skogelin/TT

Publicerad 2019-02-07

Antalet reklamer som prövats som könsdiskriminerande under 2018 är det lägsta sedan Reklamombudsmannens verksamhet startade år 2009. Arkivbild.

Lättklädda människor i reklam verkar bli alltmer ovanligt i Sverige.

Det indikeras av det rekordlåga antalet anmälningar mot könsdiskriminerande reklam som inkom till Reklamombudsmannen (RO) under 2018.

– Det har blivit alltmer självklart för annonsörer vad som inte accepteras av konsumenterna, säger Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig.

Under 2018 inkom endast 68 anmälningar till Reklamombudsmannen om könsdiskriminerande reklam – det är en halvering mot föregående år. Elisabeth Trotzig säger att minskningen fortsätter en trend som pågått i flera år, och att det troligtvis kan förklaras med en ökad medvetenhet hos annonsörer, reklamproducenteter och konsumenter.

Ogillande hos konsumenter

– Vi tycker oss se att det finns ett starkt och tydligt ogillande hos konsumenterna för den här typen av reklam, säger hon.

Könsdiskriminerande reklam kan delas in i två kategorier. Den vanligaste typen handlar om objektifiering – sådan reklam där män eller kvinnor är omotiverat avklädda.

– Den klassiska typen är väl den där en naken kvinna böjer sig över motorhuven på en bil, där det inte finns någon som helst relevans. Den är ovanlig i dag.

Den andra typen är sådan reklam som återger schablonbilder av klassiska könsroller. Elisabeth Trotzig beskriver scenen där en kvinna står hemma i köket och diskar och mannen betalar räkningarna på datorn.

Självreglerande system

Kommer Reklamombudsmannen fram till att det rör sig om könsdiskriminerande reklam finns ingen befogenhet att besluta om sanktioner. I stället bygger systemet på en självreglerande princip där besluten ska bli vägledande för annonsörer. 2018 fattades 66 sådana beslut.