Efter kritikstormen – Facebook gör en pudel

Uppdaterad 2018-03-29 | Publicerad 2018-03-28

Kritiken har haglat mot Facebook efter senaste veckans avslöjanden om kampanjbolaget Cambridge Analytica som använt personuppgifter från 50 miljoner Facebook-användare. Nu går Facebook ut med att de ska göra det enklare för användarna att hantera sina sekretess-inställningar.

– Det känns lite som en halvpudel, säger varumärkesdoktorn Eva Ossiansson från Handelshögskolan i Göteborg.

Den senaste veckan har Facebook fått utstå hård kritik. Brittiska Channel 4 har avslöjat att kampanjbolaget Cambridge Analytica i hemlighet har verkat vid 200 val över hela världen med smutsiga metoder.

Efter kritikstormen mot Facebook i samband med skandalerna så gör nu företaget bakom den populära plattformen en pudel. De går ut med att det ska bli lättare för användarna att välja vilken information de vill dela.

”Förra veckan visade hur mycket mer jobb vi behöver göra för att se till att våra policys fungerar och att folk förstår hur Facebook fungerar och vad de har för valmöjligheter kring sin data. Vi har hört tydligt och klart att det är för svårt att hitta inställningarna för sekretess och annat, vi måste göra mer för att hålla folk informerade”, skriver de i ett pressmeddelande.

Därför har de gjort om menyn för inställningar för mobiler, så att det ska bli lättare att hitta.

”Det känns lite som en havlpudel”, säger varumärkesdoktorn Eva Ossiansson.

Varumärkesexperten: ”De flyttar fokus”

Men budskapet imponerar inte nämnvärt på varumärkesdoktorn Eva Ossiansson från Handelshögskolan i Göteborg.

– Fokus den senaste tiden vad gäller Facebook har ju egentligen varit på var de här uppgifterna tar vägen och Cambridge Analytica. Genom att nu börja lägga om och leda in oss på det här med sekretessinställningar så förflyttas ju fokus, säger Eva och fortsätter:

– Någonstans behöver de ge oss någonting tillbaka som gagnar oss, eller något som får oss att känna ett förtroende. Då kanske man ska bjuda till lite mer än med armbågen.

Enligt Eva framstår det i Facebooks pressmeddelande som att de kommer att fortsätta att sprida användarnas uppgifter, och att de bara ska göra det lite lättare för användarna att skydda sig själva.

– Det kanske inte är riktigt det vi vill höra just nu.

”Det är ingen vits att föra en valkampanj med fakta”, säger Alexander Nix, vd för Cambridge Analytica.

Bakgrund till kritiken mot Facebook

Bolaget har bland annat stulit personuppgifter om 50 miljoner Facebook-användare. De har sedan använt informationen för att kunna skicka ut personaliserade annonser till olika intressanta målgrupper, bland annat i det amerikanska presidentvalet.

– Det är ingen vits att föra en valkampanj med fakta. Vad det egentligen handlar om är känslor. Allt det handlar om är känslor, har bolagets vd Alexander Nix tidigare sagt.