Anis rasar mot gymmet – efter olyckan

Uppdaterad 2018-04-20 | Publicerad 2018-04-19

När göteborgaren Anis Jabbour tog sig till gymmet på måndagsmorgonen hade han ingen aning om att han skulle lämna platsen i ambulans. Dessutom menar han att bemötandet han fick från Nordic Wellness efteråt lämnade en hel del att önska.

– Man borde vara mer omtänksam mot sina medlemmar, säger Anis.

Anis Jabbour, 34, älskar att träna. Det var därför inget konstigt med att han gick upp tidigt på morgonen i måndags för att hinna ta sig till Nordic Wellness i Partille där han tränar.

När han kommer till gymmet går han som vanligt fram till kabelkrossen. Han lägger i tyngsta vikten och gör några övningar.

– Sedan smäller det bara till, säger han och fortsätter:

– Jag tar mig i bakhuvudet och så tittar jag på mina händer. Då är det jättemycket blod där och en jättestor blodpöl runt omkring mig på golvet.

Det var på Nordic Wellness i Partille som olyckan skedde.

Andra gymbesökare hjälper Anis och en person ringer 112. En ambulans kommer inom kort och kör honom till närmsta sjukhus.

– Jag har ju två djupa jack. Jag får sy fem stygn i bakhuvudet och sex stygn i pannan. Och sedan har jag hjärnskakning, säger Anis.

Efter sjukhusvistelsen åker han tillbaka till gymmet. Där pratar han med platschefen som säger att de tillkallat en servicetekniker som undersökt maskinen. Enligt teknikern är det inget fel på maskinen.

De fryser gymkortet

I övrigt erbjuder personalen Anis att få sitt gymkort fryst tills han har återhämtat sig och kan börja träna igen. De uppmuntrar honom också att ta kontakt med sitt försäkringsbolag.

”Jag mår inte jättebra”, säger Anis efter olyckan.

Men Anis köper inte vad platschefen säger, han har svårt att tro att det inte är något fel på maskinen.

– Jag har tränat i ett par år så att jag vet ju vad jag gör. Och min bedömning är att någonstans har kabeln släppt eller så. Det är ju inte en av de nyare maskinerna de har på gymmet, säger han och fortsätter:

– Jag vet inte vad de tror, om de tror att jag slagit i mig själv med flit.

Linda Adehög är marknadschef på Nordic Wellness och menar att anläggningen i Partille följde Nordic Wellnes rutiner och att personalen agerade riktigt.

– Vi har anmält till vårt försäkringsbolag och även haft en servicetekniker på plats som har granskat maskinen. Och vi hittar inget fel på den, säger hon.

Är det självklart att ha kvar en maskin där en medlem skadat sig så pass illa?

– Ja, om vi är säkra på att det inte är något fel och vi har gjort alla de tester som fabrikören säger att vi ska göra, säger hon och fortsätter:

– Det är många maskiner vi har och beroende på hur man använder dem och hur mycket man belastar har man alltid ett litet egenansvar. Man får se till att man klarar av de vikter man använder.

Anis menar att ingen i personalen frågat hur han mått i kontakten efter händelsen, hur reagerar du på det?

– Det kan inte jag uttala mig om, för det är hans känsla och sedan har vi vad personalen har berättat för mig. Jag har svårt att tänka mig att man inte frågat hur han mår och hur det gått.

”Man har alltid ett litet eget-ansvar”, säger Linda Adehög, marknadschef på Nordic Wellness.

Hon poängterar att alla maskiner är kontrollerade och att man inte ska vara rädd för att träna på Nordic Wellness.

– Det är inte riskfyllt att träna hos oss.

Maskinen är kvar

Så kabelkrossen som Anis använde när han skadade sig står alltså kvar – något som han själv tycker är fel.

– Olyckor kan ju alltid ske, det säger jag ingenting om. Men då är det viktigt att de finns där för medlemmarna, säger Anis.

På frågan om hur han mår nu svarar han:

– Jag har ont i huvudet, jag mår inte jättebra.