Hård kritik efter ny dödsolycka med Kustpilen

TT

Publicerad 2019-01-23

Ännu en gång har ett Kustpilentåg krockat med en personbil. Arkivbild.

Ännu en dödsolycka med tåget Kustpilen har inträffat på en obevakad järnvägsövergång. Kalmar länstrafik kritiserar Trafikverket för att inte ha åtgärdat övergångarna. Myndighetens besked är att det sker "inom sinom tid".

En man i 30-årsåldern omkom på onsdagen när en bil och tåget Kustpilen kolliderade. Olyckan inträffade vid en obevakad järnvägsövergång nära gränsen mellan Östergötlands och Kalmar län.

Ingen skadades på tåget. Resenärerna fick lämna platsen i ersättningsbuss. Spåret är öppet för trafik igen, men det är oklart när tågtrafiken på Kustpilens sträcka mellan Linköping och Västervik börjar rulla enligt ordinarie tidtabell, uppger Trafikverket.

Såväl polisen som Trafikverket kommer att utreda olyckan.

Pengar saknas

Det är tredje gången på kort tid som Kustpilen har kört på en bil vid en obevakad järnvägsövergång. Två av olyckorna har varit dödliga.

Karl-Johan Bodell, trafikdirektör på kollektivtrafikbolaget Kalmar länstrafik (KLT), ser en röd tråd mellan händelserna:

– Trafikverket har alldeles för många obevakade järnvägsövergångar. Man har inte arbetat med att stänga de här övergångarna på det sätt man borde göra.

Han säger till TT att Kustpilen årligen drabbas av en till två "otäcka" påkörningar och att KLT länge har försökt få Trafikverket att åtgärda övergångarna.

Vad får ni för svar av Trafikverket?

– Brist på pengar.

– Det finns en uppgivenhet här. Vi har jobbat med frågan i många år, men det händer inget från Trafikverkets sida, säger Karl-Johan Bodell.

Tusentals kvar

Lennart Andersson, regional direktör på Trafikverket Syd, hänvisar frågor till myndighetens presschef Bengt Olsson, som säger så här om kritiken från KLT:

– Om man ska titta i det stora hela finns det andra ställen med större problem, när det gäller hur många som passerar över och antal incidenter och risker.

Sverige har cirka 3 500 obevakade järnvägsövergångar, även kallade oskyddade plankorsningar. Sedan 2016 har 305 av dem byggts om eller stängts.

– Men många kommer att kvarstå under en ganska lång tid framöver, säger Bengt Olsson till TT.

– Det är tyvärr en resursfråga.

Trafikverkets ambition är att med varierande metoder åtgärda landets alla obevakade övergångar "inom sinom tid", enligt Bengt Olsson. I den nationella planen fram till 2029 läggs tre miljarder kronor på det.

Tjustbanan, där onsdagens dödsolycka skedde, har ett 70-tal oskyddade plankorsningar. I dag finns ingen tidpunkt för när de ska har blivit säkrare eller borttagna.

Följ ämnen i artikeln