Serviceteknikern Lina: ”Fick en dags utbildning”

Publicerad 2023-06-26

De ansvarar för att kontrollera berg- och dalbanor och karuseller.

Med en dags utbildning.

– Vi gick omkring med en utbildad tekniker som visade vad vi skulle göra. Sen förväntades vi göra det dagen efter, säger ”Lina” som Aftonbladet talat med.

Efter gårdagens dödsolycka i Jetline kände Lina att det fick vara nog. Hon har arbetat flera år på en av Gröna Lunds ägarbolag Parks and Resorts anläggningar. Både som servicetekniker för attraktionerna och som enhetschef har hon sett för många säkerhetsbrister.

– När jag var enhetschef såg jag enorma problem med personalen. Det är tydligt att de nästan anställer vem som helst och inte ger dem ordentlig utbildning. Varenda dag fick jag säga till anställda att de försatte någon i fara med hur de betedde sig.

Började som chaufför

Lina började sin karriär som förare för en åkattraktion i parken, men blev senare befordrad till servicetekniker. Ansvarig för att inspektera attraktionerna varje morgon. Se till att hjulen fungerade, att spåret var helt och att byglarna kunde stängas, bland annat.

– Jag hade ju ingen teknisk utbildning som mekaniker eller tekniker. Vem som helst som gör ett bra jobb som förare kan få jobbet.

Utbildningen var kort.

– Den var en dag. Vi gick omkring på attraktionerna och en utbildad tekniker visade vad vi skulle göra. Sen förväntades vi göra det dagen efter.

Om ni märkte att något inte står rätt till med en attraktion. Vad gjorde ni då?

– Om något är fel så får man försöka fixa det. Till exempel att byta hjul. Det hade jag såklart aldrig gjort innan så jag bad alltid någon annan göra det. Tänk om jag skulle göra fel och hjulen lossnade?

– Men det var tänkt att man skulle göra det. Flera andra kollegor gjorde det själva och det hände såklart att de missade saker.

Inspektion varje år

Även under den större inspektion som gjordes av parkens attraktioner varje år saknade stora delar av personalen utbildning, säger hon.

– Det var att jobba som klättrare. Det betyder att när parken är stängd under sen vinter och tidig vår och kollar man alla muttrar så att attraktionerna är säkra. Men de som gör det är också 18–19 år gamla och har ingen egentlig utbildning. De har fått en genomgång och övervakas av en som är utbildad på riktigt.

Visste ledningen för parken där du jobbade att det gick till så här?

– Ja det är klart att de gjorde det. Det är de som godkänt de här anställningarna. De vet att det är unga människor utan utbildning som gör inspektionerna.

Blev orolig på Gröna Lund

När hon besökte Gröna Lund såg hon samma beteende som hon varnat för på sin arbetsplats. Ouppmärksam personal som bland annat inte kollade byglarna och inte var tillräckligt uppmärksamma.

– Det är en miss i utbildningen och vilka de anställer. Det är så frustrerande och nu när de visar sig vad det kan få för konsekvenser måste jag sätta ned foten. Det är verkligen inte okej.

Parks and Resorts: ”Genomarbetat introduktionsprogram”

Parks and Resorts informationschef Annika Troselius svarar i ett mejl till Aftonbladet.

”För oss är det viktigt att alla både får en relevant träning och utbildning utifrån den arbetsuppgift man har. Alla ska vara trygga på sitt arbete och trygga i att de kan göra ett bra jobb. Och det finns inget viktigare än säkerheten i våra parker.

Jag förstår att intresset nu är stort kring hur vi jobbar gällande säkerhet och teknik på Gröna Lund, med tanke på den tragiska olyckan i Jetline igår.

På Gröna Lund genomgår våra säsongsmekaniker ett genomarbetat introduktionsprogram som innefattar både teoretisk och praktisk utbildning.
Inledningsvis arbetar man alltid sida vid sida med en erfaren kollega, innan man får utföra arbetsuppgifter på egen hand. Det arbete man får utföra på egen hand ska alltid vara anpassat till medarbetarens utbildningsnivå. Säkerheten är vår absolut viktigaste fråga.

Om en medarbetare i någon av våra parker inte kände sig trygg i sin arbetssituation är det något vi tar på största allvar. Alla som jobbar i våra parker ska kunna känna sig trygga och säkerheten för både medarbetare och gäster är vår allra viktigaste fråga.”

Lina heter egentligen något annat.