Efter Pisa-chocken: Ministern pekar ut friskolorna – försvarar egna rollen i koncernen

Uppdaterad 2023-12-15 | Publicerad 2023-12-05

Skolminister Lotta Edholm (L) pekar ut friskolornas vinstintressen som en möjlig faktor till att de svenska kunskapsnivåerna sjunker.

Enligt ministern har politiker varit för naiva när det gäller friskolesektorn – en sektor hon själv varit tungt investerad i.

– Jag är för valfrihet men det som är problemet är att incitamentskrafterna i vinst är för starka i förhållande till incitamenten när det gäller god kvalitet, säger Lotta Edholm.

Skolminister Lotta Edholms dom över de drastiskt sjunkande svenska resultaten för 15-åringar i Pisa-undersökningen är inte nådig.

– Jag skulle säga att det är något av en kunskapskollaps när så många barn och ungdomar inte kan läsa och räkna ordentligt, säger statsrådet.

Orsakerna till de sjunkande resultaten är än så länge oklara och regeringen efterlyser fler analyser på området. Men regeringen slår fast att det inte enbart har att göra med bristande integration och omfattande migration.

Skolminister Lotte Edholm (L): ”Kunskapskollaps”

Lotta Edholm pekar bland annat på sociala medier och digitala verktyg som delförklaringar. Hon pekar också ut det svenska friskolesystemet som en möjlig bidragande orsak till kunskapstappet.

– Det är väldigt svårt att säga exakt hur sambanden ser ut, men jag skulle i varje fall säga att det inte har bidragit till att förbättra resultaten, säger Lotta Edholm.

Skolministern säger vidare att borgerligheten haft en ”för naiv hållning i synen på friskolesektorn”. Bland annat nämner Lotta Edholm betygsinflation i friskolor och en lägre andel behöriga lärare i friskolor jämfört med kommunala skolor.

– Jag menar att vi inte riktigt har sett hur friskoleutvecklingen har påverkat likvärdigheten i svensk skola, hur den har lett till svårigheter i finansieringssystemen till exempel, säger Lotta Edholm.

Under tisdagen presenterades kunskapsmätningen Pisa 2022.

Satt i styrelsen för friskolekoncern

Lotta Edholm har själv varit tungt investerad i friskolesektorn. När hon tillsattes som skolminister satt hon fortfarande kvar i styrelsen för börsnoterade Tellusgruppen, som hon också personligen hade investerat 100 000 kronor i.

Aktierna såldes och hon lämnade uppdraget först efter att hon blev minister.

Men något problem med att hon varit investerad i friskolesektorn, som hon nu pekar ut som möjlig bidragande faktor till sjunkande kunskapsnivåer i Sverige, ser hon inte – tvärt om.

– Jag satt i en friskolestyrelse i ett och ett halvt år. Jag ägnade åtminstone tio år av min politiska gärning till det kommunala skolsystemet. Jag känner till de här verkligheterna, båda två, väldigt väl.

Du pratar om en naivitet i en friskolesektor som du själva arbetade för, hur går det ihop?

– Jag är för valfrihet men det som är problemet är att incitamentskrafterna i vinst är för starka i förhållande till incitamenten när det gäller god kvalitet.

Svenska elevers prestationsnivåer i matematik och läsförståelse.