Schibsted vill sälja nyhetsverksamheten

Uppdaterad 2023-12-12 | Publicerad 2023-12-11

Schibsted, som bland annat äger Aftonbladet, vill sälja sin mediedel.

Planen är att dela upp koncernen i två bolag.

”Om affären genomförs innebär det att Schibsted delas upp i två mer tydligt inriktade företag”, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Den norska mediejätten Schibsted vill sälja sin mediedel, News Media, till sin största ägare, Stiftelsen Tinius. Prislapp: 6,2 miljarder norska kronor, vilket motsvarar nästan 6 miljarder svenska kronor.

Aftonbladets chefredaktör och vd Lena K Samuelsson ser positivt på beskedet:

– I Stiftelsen Tinius får vi en oerhört stark medieägare, som visat både vilja och har resurser att investera i mediehusen och journalistiken, säger hon i ett pressmeddelande.

– Schibsted är i dag världsledande på digitala medier, teknologi och affärsmodeller. Nu får vi ännu mer fokus på att utveckla våra positioner. Det här är ett bra besked för oss på Aftonbladet men också bra för våra läsare och kunder, fortsätter hon.

Förutom Aftonbladet äger Schibsted bland annat Svenska Dagbladet och Omni i Sverige samt flera tidningar i Norge, till exempel VG och Aftenposten.

Om aktieägarna godkänner affären på stämman kommer Schibsted Media att lämna börsen och pengarna från försäljningen kommer att delas ut till aktieägarna. En nyhet som fick aktien att rusa tvåsiffrigt på måndagsmorgonen.

– Det är en historisk dag för Schibsted, säger koncernchef Kristin Skogen Lund på en digital presskonferens.

Siv Juvik Tveitnes, som i dag är chef för mediedelen, kommer att fortsätta att leda den biten, om den som planerat blir ett självständigt bolag.

– Vi kommer att utvidga vårt utbud inom sport och underhållning och investera i format som ljud och video, säger hon på presskonferensen.

Något som inte är med i det planerade köpet är värdepapperna i Viaplay, vars aktie har kollapsat. Enligt E24 lade Schibsted runt 380 miljoner svenska kronor på den investeringen, som i nuläget i stort sett verkar vara utraderad.

På presskonferensen medger Kristin Skogen Lund att de kan bli lite problem med annonserna för mediedelen när data inte längre lika lätt kan delas mellan de båda företagen.

– Vi kommer att försöka samarbeta så gott vi kan, men det kommer att finnas begränsningar, säger hon.

Mediebranschen är stadd i förvandling och brukar drabbas hårt i konjunktursvackor.

– Det har varit en säkerhet för media att tillhöra en större koncern, men stiftelsen är solid och kapitaliserad, säger Kristin Skogen Lund.

För 2023 och 2024 ligger ett sparpaket i Schibsted News Media på 500 miljoner norska kronor, men något nytt sparpaket är inte aktuellt just nu, enligt Siv Juvik Tveitnes.

Kraven på en rörelsemarginal på 10–12 procent för mediedelen kommer troligen att kvarstå.

– För att ha ett bra kassaflöde måste man ha en marginal på 10–12 procent, säger Kristin Skogen Lund.

Om huruvida den börsnoterade delen kommer att vara inblandad i fusioner och uppköp vill inte Kristin Skogen Lund sia om just nu.

– Vi får mejsla ut strategin och återkomma till det, säger hon.

Följ ämnen i artikeln