Batteri till elcykel började brinna – en till sjukhus

Publicerad 2018-10-31

Ett elcykelbatteri började under onsdagsmorgonen brinna i en villa i Oxie i Malmö.

En person fördes till sjukhus för kontroll.

– Röken från litiumbatterier är inte hälsosamma att inandas, säger Patric Nilsson vid räddningstjänsten Syd.

Det var under onsdagsmorgonen om räddningstjänst, ambulans och polis larmades till en villa i stadsdelen Oxie I Malmö efter larm om en brand i ett laddningsbart cykelbatteri.

På plats kunde man konstatera att villan var rökfylld.

– Batteriet orsakade kraftig rökutveckling men det var aldrig någon utvecklad brand. Det blev ett brännmärke i golvet, säger Patric Nilsson vid räddningstjänsten Syd.

Ett elcykelbatteri började under onsdagsmorgonen brinna i en villa i Oxie i Malmö.

Ohälsosamt att inandas

En person fördes till sjukhuset för kontroll efter att ha inandats röken.

– Röken från de här litiumbatterier är inte hälsosamma att inandas, säger Patric Nilsson.

Händelsen kommer att utredas av räddningstjänstens brandorsaksutredare.

– Vi samlar in fakta och rapporterar sedan in detta till MSB som får en nationell bild och kan ge ett mer heltäckande mönster, säger brandutredaren Ulf Bergholm.

Orsakat fler bränder

För ett par veckor sedan brann en villa i Mörrum i Blekinge ned efter att en brand startat i samband med laddning av ett cykelbatteri på en altan uppger Kvällsposten.

I samband med att populariteten kring hoverboards ökat har flera anmälningar om bränder som startat i samband med laddning inkommit, vilket Aftonbladet tidigare skrivit om.

Hoverboards och elcyklar innehåller samma sorts litiumbatterier.

MSB: Svårt att veta hur framtiden ser ut

Dock har Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, ännu inte sett någon dramatisk ökning av bränder kopplade till elcyklar.

– Vi har fått in några exempel men det har inte varit lika stora problem som med hoverboardsen. Dock är det svårt att veta hur framtiden ser ut, nu när vi får väldigt många produkter på marknaden med uppladdningsbara batterier, säger Mattias Strömgren, olycksutredare på MSB, och tillägger att man följer utvecklingen.

– Vi är väldigt intresserade av att se vad som händer framöver.

Följ ämnen i artikeln