Skarp kritik mot civila biljettkontrollanter i Göteborg

Publicerad 2024-03-09

GÖTEBORG. Västsvenskarna tjuvåkning beräknas kosta 500 miljoner kronor om året – nu inför Västtrafik civila biljettkontrollanter.

Men resenärerna sparkar bakut – kontrollanter hängs ut på nätet samtidigt som flera fall av våld mot tjänsteman i samband med biljettkontroller polisanmälts.

– Jag tycker det här är hemskt, säger Västtrafiks vd Lars Bäckström.

Under den andra veckan i februari i år kommer flera larm in till polisen om våld och hot mot tjänsteman i Göteborg. Det rör sig om minst tre fall där biljettkontrollanter som arbetar på spårvagnar runt om i staden – och i minst två av fallen handlar det om kontrollanter som jobbar inkognito.

För första gången sedan tidigt 2010-tal är civila biljettkontrollanter i tjänst på Västtrafiks fordon. Beslutet att återigen låta icke-uniformerad personal genomföra biljettkontroller har varit omdebatterat och skapat stor splittring bland såväl resenärer som politiker.

– Vi vill ha en kollektivtrafik som uppfattas som trygg, säker och välkomnande. Det tycker vi inte att civila kontrollanter rimmar väl med, snarare har civila kontroller kontroll och misstänkliggörande som utgångspunkter, säger Louise Jeppsson, ersättande regionråd för Vänsterpartiet.

”Auktoritär riktning”

Studenterna Malin Ekström, 32, och Wendela Ek, 29, bor båda utanför centrala Göteborg, reser mycket med stadens spårvagnsnät och har engagerat sig i frågan om civila kontrollanter – som de anser bidrar till att göra staden mindre tillgänglig.

I början av februari skrev de en debattartikel i lokaltidningen Göteborgs-Posten med rubriken ”Civila kontrollanter slår hårdast mot de med minst pengar”. Den har väckt stora reaktioner – och Wendela har fått hatbrev på posten.

– Sen har det varit några guldkorn också, som sa att vi kom med ett annat perspektiv. När jag berättade om texten hos frisören började jag, frisören, en annan kund och den andra frisören prata, och de sa allihop att det var det bästa de hört på länge, säger Wendela Ek.

Studenterna Wendela Ek och Malin Ekström motsätter sig civila kontroller.

Klart är att såväl debattartikeln som de civila kontrollanter som nu rör sig ombord i stadens kollektivtrafik fått en debatt att bubbla upp.

– Jag har hört många tycka att vi satte ord på det folk satt hemma och muttrade. Det är många som är kritiska, men som kanske inte har formulerat det, säger Malin Ekström.

Vad är det egentligen som ni känner är så obehagligt med civila kontrollanter?

– Jag tänker att det är ett steg i en auktoritär riktning. Istället för att man gör trafiken billigare och mer tillgänglig så tänker man att ni ska kontrolleras, och man misstänkliggör folk.

Förlorar 500 miljoner om året

Västtrafik har tidigare jobbat med civila biljettkontrollanter, men arbetsmetoden försvann efter att flera kontrollantingripanden kritiserats under 2012.

Då var Västtrafiks vd Lars Backström upprörd – och sa att Västtrafik behövde ta itu med kontrollanternas beteende. Sedan dess har biljettkontrollen enbarts skötts av uniformerad personal – fram tills februari 2024.

Högste ansvarige tjänsteman är, precis som 2012, Lars Backström.

– Det där var 10–12 år sedan och det har runnit en hel del vatten under broarna sedan dess. Det är sunt att vi omvärderar våra beslut när vi får bättre information och andra perspektiv, säger han.

2012 pratade Lars Backström om att Västtrafik förlorade omkring 50 miljoner per år på grund av fuskåkning i kollektivtrafiken. Bolagets senaste uppskattade siffra, tolv år senare, är betydligt högre.

Idag räknar Västtrafik med att bolaget förlorar 500 miljoner om året på grund av ickebetalt resande.

– Siffran är teoretisk eftersom den bygger på att vi då skulle kunna ha noll procents fuskåkning. Jag tror inte något system i världen där man kan gå på och av genom alla dörrar har det. Men jag hoppas att vi ska kunna hämta hem en bra del, säger Västtrafiks vd.

Lars Backström, vd för Västtrafik.

De civila kontrollanterna är 20 till antalet och utgör en mindre del av Västtrafiks 120 biljettkontrollanter. Initialt kommer de att arbeta under en sexmånaders pilotperiod.

Biljettkontrollen bedöms kosta Västtrafik mellan 80 och 100 miljoner kronor om året, och målet är att gå från tre miljoner kontrollerade biljetter varje år till elva miljoner kontrollerade biljetter.

– 2017–2018 förstod vi att vi behövde testa fler metoder och bestämde vi oss för att öka antalet kontroller i nästa upphandling. Det kändes ganska självklart att testa civila kontrollanter, säger Lars Backström.

Lågt stöd hos allmänheten

Sociologistudenterna Malin Ekström och Wendela Ek menar att åtgärden gör staden mindre tillgänglig för personer med sämre ekonomiska förutsättningar.

– Vi lever i en väldigt segregerad stad. I vissa områden är det många som inte har råd att köpa periodkort. Det vi vill lyfta fram är att vi vill ha en billigare och mer tillgänglig kollektivtrafik, säger Malin.

Inför testet med civila kontrollanter har Västtrafik genomfört kundundersökningar för att ta reda på hur göteborgarnas inställning till biljettkontrollerna faktiskt ser ut.

En tydlig slutsats har varit att stödet för civila kontrollanter är förhållandevis lågt – hösten 2023 tyckte endast 28 procent av de tillfrågade att civila kontroller var ”bra eller mycket bra”. Nästan hälften – 46 procent – svarade att metoden var ”dålig eller mycket dålig”.

– Det är klart att det är viktigt att det finns ett stöd eller en acceptans för att vi behöver göra detta. Men det intressanta tycker jag är att se hur attityderna eventuellt förändras när vi genomfört testet, säger Lars Backström.

I en intervju med SVT har Västtrafiks ordförande Bijan Zainali (S) pekat på attitydförändringen mellan våren och hösten 2023 – en procentenhet – som argument för att det nu är läge att testa civila kontroller. Västtrafiks vd Lars Backström säger dock att undersökningarna inte agerat beslutsunderlag.

– Syftet med undersökningen är kunna jämföra attityden före och efter testet. Men det är klart att det gravt underlättar våra kontrollanters vardag om de får stöd i sitt värv, säger han.

Louise Jeppsson, ersättande regionråd för Vänsterpartiet.

Flera konflikter

Redan första veckan efter att kontrollanterna började arbeta civilt rapporterades alltså om flera incidenter där resenärer hamnat i konflikt med personalen.

Sedan dess har GP också rapporterat om ett fall där en resenär som filmat civila kontrollanter blivit omringad och enligt egen uppgift knuffad till marken av kontrollanterna. Även denna händelse rapporterades till polisen.

– Det är otroligt ledsamt att vi får läsa om sånt här. Vi i Vänsterpartiet tror att just de här civila biljettkontrollerna, när du inte är uppenbart identifierbar, att det medför risk för den här sortens konflikter. Det är otroligt olyckligt, säger Louise Jeppsson (V).

Västtrafiks vd Lars Backström:

– Vi jobbar så nära vi kan för att se om det är något vi ska förändra i utbildningsupplägg eller vidareutbildning. Det är samtidigt oundvikligt, när det sker så många kontroller.

I fallet som GP rapporterade om var det en person som filmade på offentlig plats som beskrev att han omringades och knuffades av kontrollanter?

– Sådana incidenter hoppas jag inte ska uppstå igen. Men återigen, vi gör miljontals kontroller och det kommer ske incidenter.

Frågan om civila biljettkontroller har lyfts från bolaget Västtrafiks håll och har ännu inte väckt någon större politisk debatt. Vänsterpartiet är det enda parti som tagit ställning mot civila kontroller.

Louise Jeppsson och hennes partikamrater vill istället se mer uniformerad personal som är synlig i kollektivtrafiken för att underlätta för resenärerna.

– Vi vill att fler ska jobba i kollektivtrafiken och arbeta trygghetsskapande, svara på frågor och hjälpa till.

Men den som betalar för sin biljett behöver väl inte känna sig otrygg?

– Vår utgångspunkt är att alla ska göra rätt för sig i kollektivtrafiken. Resten av planen för intäktssäkring ser vi överlag positivt på. Där är vår ingång att ja, hellre ha kontrollanter som är uniformerade, säger Louise Jeppsson.

De kontrollanter som ska jobba med de civila kontrollerna har fått en särskild utbildning i lågaffektivt bemötande, och har även fått gå bredvid kollegor i Oslo som jobbar med samma arbetsupplägg.

I avgångshallen på Nils Ericson-terminalen, Göteborgs stora busshållplats, möter Aftonbladet en av de kontrollanter som nu jobbar delvis civilt. Han vill vara anonym.

Han menar att ilskan som riktats mot civila kontrollanter egentligen inte beror på att de är just civila.

– Om man inte har en biljett kanske man blir arg. Men det är för att kontrollanten kontrollerar, inte för att vi är civila. Att folk kan vara negativa ingår i jobbet.

Han upplever att bemötandet överlag varit positivt sedan han började jobba som civil kontrollant.

– Kontrollantens mål är inte att jaga resenärer eller skriva tilläggsavgifter. Det är att minska fuskåkningen.

Kritiserad uthängningssajt

Snart har den första månaden av den sex månader långa provperioden med civila biljettkontroller i Göteborg nått sitt slut. Förutom de incidenter som lett till polisanmälningar har uppmärksamhet framförallt väckts i samband med att foton på de civila kontrollanterna publicerats på en hemsida.

Aftonbladet har sökt ansvariga bakom hemsidan. Västtrafik vill se att hemsidan stängs ned, och har anmält den till Integritetsmyndigheten.

– Jag tycker det här är hemskt. De går till jobbet varje dag och så får de det här på sig, det tycker jag är oerhört beklagligt, säger Lars Backström, vd för Västtrafik.

Sociologistudenterna Malin och Wendela, som engagerat sig i debatten kring de civila kontrollanterna, har båda sett hemsidan.

– Jag tänker att det ska inte behöva finnas civila kontrollanter som kan bli uthängda på det här sättet överhuvudtaget, säger Malin Ekström.

Wendela Ek tillägger:

– Man ska inte bruka våld eller ens vara otrevlig mot personer som utövar sitt yrke. Vi är mot systemet och strukturen, inte de civila kontrollanterna i sig.