”Flygplanet var något baktungt vid start”

Haverikommissionen höll presskonferens om olyckan i Umeå

Uppdaterad 2021-07-08 | Publicerad 2019-09-18

Statens haverikommission, SHK, är nu färdiga med en första rapport om flygolyckan i Umeå som krävde nio liv.

I dag klockan 17 presenterade man en statusrapport.

– Det var något för tungt och lite för baktungt, sa Peter Swaffer från SHK på presskonferensen.

Aftonbladet rapporterar direkt från presskonferensen om flygkraschen i Umeå.

  • Oskar Forsberg
    18 sept 2019

    Utredningen av flygkraschen kommer att fortsätta. Man var noga idag med att säga att det är för tidigt för några analyser.

  • Oskar Forsberg
    18 sept 2019

    Man har även genomfört en flygning med ett likadant plan med lika många passagerare. man har kommit fram till att planet var något tyngre än normalt och lite baktungt vid start.

  • Oskar Forsberg
    18 sept 2019

    Sidodörren på flygplanet var öppen vid kraschen. Enligt en övervakningsfilm som SHK tagit del av förändrades motorljudet, men motorn var igång.

  • Oskar Forsberg
    18 sept 2019

    Det var SHK:s första statusrapport om flygolyckan i Umeå. Ska försöka sammanfatta mötet kort.

    SHK har noga undersökt vraket och färde från Umeå flygplats. Med hjälp av radardata och inspelad kommunikation har man kunnat kartlägga färden.

    Piloten bad om tillåtelse att stiga över molnen. Strax därpå avvek det från kursen och störtade.

  • Oskar Forsberg
    18 sept 2019

    Man understryker dock att man inte säkert kan veta exakt var fallskärmshopparna befann sig i flygplanet. 

Söndagen den 14 juli lyfte ett mindre flygplan, modellen Gipps Aero GA8 Airvan, från Umeå flygplats strax efter lunch.

Klockan 14.12 fick flygtornet ett haverilarm och planet kraschade på ön Storsandskär i Umeälvens mynning.

Ombord befann sig en pilot och åtta fallskärmshoppare. Samtliga omkom i olyckan.

SHK har återskapat scenariot

Statens haverikommission inledde kort därpå en utredning och nu är en preliminär rapport klar.

Under mötet i eftermiddag presenterade man de fakta som framkommit så här långt i utredningen.

I sin utredning har SHK återskapat scenariot med ett annat plan med samma antal personer ombord för att se hur tyngdpunkten legat under tiden.

Flygplanets massa var på olycksplanet aningen högre än tillåtet. Men enligt Peter Swaffer har det sannolikt inte haft någon större inverkan.

Den högre massan kan emellertid ha spelat roll för planets förmåga att ta sig ur ogynnsamma lägen.

– Vid start var man något baktunga redan. Vid ett hopp flyttar sig hopparna bakåt i planet.

Övervakningsfilm

SHK uppgav också att man tagit del av en övervakningsfilm med ljud. Man har utifrån den kunnat studera hur planet störtat samt kunnat lyssna på motorljudet.

I undersökningen har man också haft tillgång till radardata samt till kommunikationen mellan piloten och tornet. Innan olyckan bad piloten om att få stiga lite till, sannolikt på grund av moln.

När flygplanet störtade var även sidodörren öppen.

Den slutgiltiga rapporten publiceras längre fram.