Till nästa val har vi importerat hans geniala kampanj

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-11-06

Lena Mellin.

En svart man vann mot en vit krigsveteran.

Barack Obamas framgångsrika valkampanj är redan geniförklarad.

Gissa om den importeras till Sverige?

En ny president i Vita huset, och en ny administration i Washington, kan möjligen förefalla ha en perifer påverkan på svenska förhållanden.

Inget kan vara mer fel. USA är för närvarande den enda supermakten. En ny amerikansk president påverkar hela världen.

Det handlar om allt från ekonomi (finanskrisen startade i USA) och handelspolitik (livsviktigt för ett litet exportberoende land som Sverige) till utrikespolitik (det räcker med att nämna Irak och Afghanistan) och klimatet (att kalla George Bush en motor för världens samlade attack mot växthusgaserna vore direkt fel).

Men kursomläggningen i Washington blir inte det enda spår Obama sätter i Sverige. Tonvis av svenskar i påverkansbranschen har korsat Atlanten för att på plats studera hans framgångsrika kampanj, den som ledde till den förste färgade presidenten i USA:s historia.

Det har inte bara varit representanter för de politiska partierna.

Halva pr-branschen, fackförbund, företag med social inriktning, alla har de har motiverat en USA-resa med att Obama verkar ha hittat on-knappen för engagemang.

Det Barack Obama gjort är, i all sin enkelhet, unikt. Han har behandlat myndiga människor som vuxna.

Han har inte organiserat armén av volontärer och andra engagerade, de har gjort det själva. Modernt!

Dessutom har han använt teknik. Inget ultramodernt. Bara kända företeelser som internet och mobiltelefoner. Stort!

På sajten my.barackobama.com har väljarna löpande informerats. Där har man också kunnat registrera sig vilket gjort att kampanjstaben kunnat skicka ut riktade meddelanden – vilket ökat engagemanget ytterligare.

Där har man också fått tips om hur man själv kan bidra – och vart man kan vända sig om man vill engagera sig tillsammans med andra.

Så sent som i går fanns listor med sista-minuten-möten, listor med väljare som kunde ringas och uppmaningen att dela med sig av sina Obamaerfarenheter på bloggen.

I New York organiserades några dagar före valet evenemanget Last call for change där tusentals volontärer träffades med medhavda telefoner, försågs med telefonlistor och argument och satte igång att ringa.

När valrörelsen gick in i sitt slutskede, för någon månad sedan, lanserades en Iphone-applikation som gjorde telefonen till ett kampanjverktyg. Med den sorterades telefonboken så att ägarens kontakter i vågmästarstater hamnade högst upp. Ring dina vänner i vågmästarstater och övertala dem att rösta på Obama, löd uppmaningen.

Det här är bara ett axplock av de metoder som Obamas fiffiga kampanjledning använt sig av för att organisera det som kallats för ”grassroots and netroots”.

Förr kunde de svenska politiska partierna lita på att medlemmarna ställde upp och gjorde grovjobbet i valrörelserna.

Men det blir svårare i takt med att medlemsleden glesnar.

I nästa val, om inte förr, kommer de svenska nätrötterna.

Det kan vi vara säkra på.