Chanels adventskalender sågas: ”Ett skämt”

Uppdaterad 2021-12-07 | Publicerad 2021-12-06

Den lyxiga Chanel-julkalendern kostar över 8 000 kronor.

Men innehållet har fått kunderna att rasa i sociala medier.

– Det här måste vara ett skämt, skriver Tiktokprofilen Elise Harmon.

Elise Harmon hävdar att hon blivit blockad av Chanel efter att hon sågat lyxmärkets kalender.

Nu i juletider satsar många företag på egna adventskalendrar.

Aftonbladet har tidigare rapporterat om Bianca Ingrossos sminkföretag, Caia Cosmetics, som fick hård kritik när hundratals kunder tyckte att kalenderns innehåll inte motsvarade förväntningarna.

Nu har lyxmärkenas lyxmärke hamnat i ett liknande blåsväder.

Chanels adventskalender, som kostar 8 105 svenska kronor, är utformad som en gigantisk Chanel No 5-parfymflaska och innehåller 27 askar med skönhetsprodukter. Företaget utlovar antingen ”en produkt i fullstorlek, en miniatyr eller en och annan överraskning” i luckorna.

Och överraskade är just vad kunderna har blivit.

Chanel hat inte velat besvara kritiken.

Klistermärken och blädderbok

Tiktokprofilen Elise Harmon är en av dem som köpt den lyxiga kalendern. Hon har i flera videoklipp på Tiktok visat upp de 27 luckornas innehåll.

Vissa innehåller produkter i fullstorlek: ett nagellack, två läppstift och deras klassiska Chanel No 5-parfym.

Men fyra luckor innehåller klistermärken, i två gömmer sig bokmärken och sex stycken innehåller skönhetsprodukter i miniatyrstorlek. Bakom en lucka finns en blädderbok och i en annan en tom tygpåse i miniatyr med Chanels logga, en så kallad dust bag. Man får också gnuggtatueringar med lyxmärkets logga i en av luckorna.

– Der här är ett skämt. Det måste vara ett skämt, säger Elise Harmon i en video som har över 14 miljoner visningar.

I ett annat klipp hävdar hon att hon har blivit blockad av Chanels Tiktok-konto.

Innehållet i Chanels julkalender har fått köpare att rasa på sociala medier.

Jämför med ”Happy Meal”

Chanel har ännu inte kommenterat kritiken. Men på deras Instagram-konto strömmar kommentarerna in från kunder som kritiserar och hånar kalendern.

Tack för klistermärkena. Ni är skyldiga mig 825 dollar”, skriver en användare.

En annan jämför med kalendern med ett ”Happy Meal” från McDonalds, där kunden får en leksak på köpet.

Följ ämnen i artikeln