Kostar miljonbelopp – men brandplanen står kvar på marken

Publicerad 2018-06-12

De kostar över en miljon kronor – och kan komma att bli stående på marken.

Specialplanen som Sverige begärt från EU på grund av den extrema brandrisken har än så länge inte lämnat Örebro flygfält.

– Det återstår att se om vi kommer att använda dem, säger Jakob Wernerman, operativ chef på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

I helgen vände sig Sverige till EU och begärde att två italienska brandplan av modellen Bombardier 415 Superscooper skulle skickas hit. Orsaken var att risken för skogsbränder bedömdes som extremt stor på flera håll i riket.

Planen landade på Örebros flygplats i söndags. Och där har de blivit stående.

– De har inte satts in utan står standby om behov skulle uppstå, säger Gunno Ivansson vid presstjänsten på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB.

”Har blivit ostadigare”

Under de senaste dagarna har ett välbehövligt regn fallit runtom i landet. Det gör att brandrisken minskat.

– Det har blivit ostadigare generellt. Under veckan kommer vi få se mer typiskt svenskt sommarväder, med växlande molnighet och en del regnskurar, säger Erik Rindeskär, meteorolog på prognosföretaget Foreca.

Trots nederbörden är risken för skogsbrand fortfarande stor eller mycket stor i så gott som hela landet, enligt SMHI. I Skåne, Bleking och Kalmar län bedöms brandrisken som extremt stor.

Men de italienska vattenbombningsplanen skickas inte ut per automatik, även om nya skogsbränder skulle uppstå.

När planen anlände till Örebro brann det kraftigt på flera ställen i de värmländska skogarna. Räddningstjänsten klarade sig dock utan extra assistans.

– Det är upp till de olika räddningstjänsterna att bedöma om de behöver hjälp för att hantera specifika situationer, säger Jakob Wernerman, operativ chef på MSB.

Kostar över miljonen

Brandplanen kommer att lämna landet på måndag. Om inte läget förändras kan det bli så att de flyger tillbaka till Italien utan att ha släppt något vatten över de svenska skogarna.

– Så kan det bli, men det är viktigt att komma ihåg att de är här för att stärka upp beredskapen i första hand. De är inte här för att hantera en specifik skogsbrand, säger Jakob Wernerman.

Under de stora bränderna i Västmanland 2014 kallades brandflyg in från Italien och Frankrike. Myndigheterna fick dock kritik för att ha agerat för långsamt.

Har diskussionen efter Västmanlandsbränderna gjort att ni begärde hjälp lite väl snabbt i detta fall?

– Med tanke på den extrema riskbild som finns så känner jag mig trygg i beslutet att vi kallat in de här resurserna för att stärka beredskapen.

Att ha planen i Sverige under en vecka kostar mellan 1,5 och två miljoner kronor. Skulle de sättas in stiger kostnaden ytterligare.

Vore det inte bättre att ha den här kapaciteten inom landets gränser hela tiden?

– Jag är nöjd med att vi har detta samarbete inom EU. Syftet är att hitta ett kostnadseffektivt sätt att hantera mer eller mindre ovanliga händelser. Historiskt sätt har behovet av skogsbrandsflyg inte varit jättestort i Sverige, säger Jakob Wernerman.