Feministisk kamp mot tangons machokultur

Julius Bengtsson/TT

Publicerad 2019-03-25

I tangons hemland Argentina vill kvinnorna göra upp med dansens machokultur.

Både musiker, dansare och textförfattare lyfts fram på en nystartad internationell festival för enbart kvinnor som är aktiva på tangoscenen.

Med sina ryckiga, häftiga rörelser känns tangon lätt igen. Dansparets samarbete kännetecknas av glöd och passion i ett skådespel som kräver två, men där mannen är den som leder. Med handrörelser styr han sin partner i den ena och den andra riktningen till musik som inte sällan handlar om män som bedras av sina kvinnor – och som till slut tar ut en våldsam hämnd.

Könsroller ifrågasätts

Men i Argentina, som tillsammans med Uruguay utgör dansgenrens vagga, har tangons kvinnliga utövare tröttnat på den machokultur som präglar alltifrån musiken till rollerna på dansgolvet.

Landets feministiska rörelse, tydligast manifesterad genom det i fjol nedröstade förslaget om att legalisera abort, tillsammans med den världsomspännande metoo-rörelsen har fått dansare att ifrågasätta tangons inbyggda könsroller.

Resultatet är festivalen Tango Hembro – den första internationella feministiska tangofestivalen och en tillställning enbart för kvinnor. Den hölls nyligen i Buenos Aires och samlade musiker, dansare och textförfattare från en rad länder.

Vid festivalen beskrev författaren Mercedes Liska tangon som en genre som traditionellt har "tillhört män som dansar med anonyma kvinnor", enligt nyhetskanalen al-Jazira som var på plats. Men, konstaterade flera deltagare, nu ifrågasätts dansens spelregler och roller; samkönade danspar blir allt vanligare och genrens 120-åriga historia omtolkas. Målet är enkelt, säger festivalens grundare, kompositören och sångaren Marisa Vazquez, till al-Jazira.

– Det enda vi vill är att få att utvecklas och verka på samma villkor som män.

Män vidhåller makten

Även en del män har börjat se på genren med mer kritiska ögon. I en BBC-dokumentär från förra året berättar sångaren Augustin Fuertes att han inte längre vill sjunga låtar vars sångtext handlar om våld mot kvinnor.

Men än är målet om en jämställd bransch inte nått. Män dominerar på tangons maktpositioner, bland de utövare som tjänar mest pengar genom uppträdanden på olika festivaler är knappt 15 procent kvinnor. Maria Vazques märker ändå en tydlig attitydförändring.

– Tidigare fick jag föra den här kampen själv. Jag ringde chefer på radiostationer och på festivaler och frågade varför de inte inkluderade kvinnor. Men nu har den feministiska rörelsen vaknat, säger hon till al-Jazira.