Familjens dröm i kras – hyresvärden rev avtalet efter branden

Publicerad 2020-03-24

Ägarna Jasmin Alharbiti och Joan Fandi framför restaurangen.

Söndag den 5 januari fick Jasmin Alharbiti och Joan Fandi ett samtal som skulle vända deras liv upp och ned.

Lunchrestaurangen Kristallen i Fyrislund, som paret driver sedan snart fem år tillbaka, hade drabbats av en brand. Men branden visade sig bara vara början på mardrömmen.

Jasmin Alharbiti och Joan Fandis livsverk, lunchrestaurangen Kristallen, håller på att försvinna ur deras händer.

Det var den 5 januari klockan 20.07 som räddningstjänsten fick larmet om en brand i kontorshotellet som ägs av Castellum, där också polisens ledningscentral håller till. Redan vid 21.30 var branden släckt, men för Jasmin Alharbiti och Joan Fandi hade mardrömmen precis börjat.

– Vi fick ett samtal om att det brann i närheten av lastkajen där vi också har vår ingång till restaurangen. Min man åkte dit direkt, men det var avspärrat för att polisen också håller till i lokalerna, så han fick inte komma in, säger Jasmin Alharbiti som har svårt att hålla tårarna borta när hon berättar om händelsen.

Branden misstänks vara anlagd

På plats kunde inte polisen hitta någon naturlig anledning till hur branden ska ha uppstått, så en förundersökning om grov mordbrand upprättades.

– Det gick flera dagar efter branden, men vi hörde ingenting från Castellum. Vi har försökt prata med polisen om utredningen, men de hänvisar till utredningssekretess, fortsätter Jasmin Alharbiti som även vände sig till familjens försäkringsbolag för hjälp.

– Försäkringsbolaget tyckte också att det var väldigt märkligt att vi inte fick någon återkoppling av hyresvärden, och de bad oss mejla ägarna för att få till ett möte så att vi kunde påbörja en renovering av lokalerna.

Hyresvärden hänvisade till gammal lag

Till slut fick ändå Jasmin Alharbiti och Joan Fandi till ett möte med hyresvärden Castellum, som dock inte kom ensamma till mötet.

– De hade med sig ett juridisk ombud som meddelade oss att Castellum hade sagt upp vårt avtal med hänvisning till en lag som ger dem rätt att säga upp avtalet eftersom lokalen ansågs vara totalförstörd, säger Jasmin Alharbiti och fortsätter.

– Men enligt en besiktningsman som vi anlitade var inte lokalerna totalförstörda. Dessutom var uppsägningen, enligt de papper som vi fick på mötet, beslutad redan två dagar efter branden. Men först tio dagar senare fick vi alltså beskedet.

Vad har ni fått för svar av Castellum om vad som händer nu?
– De har sagt att om de väljer att bygga en ny restaurang i lokalen så kommer vi att få vara med och lämna anbud precis som alla andra.

Brevet om uppsägningen från hyresvärden Castellum.

”Jag och min man satt och grät på mötet”

När Jasmin Alharbiti och Joan Fandi fick beskedet om att deras avtal hade brutits, bröt de själva ihop.

– Det var som att hela världen rasade ihop. Både jag och min man satt och grät på mötet. Vi har satsat allt på den här restaurangen, för oss och för våra två barn. Nu har de tagit allt ifrån oss, Castellum har förstört våra liv. Hela den här historien känns för övrigt väldigt märklig, säger Jasmin Alharbiti som hoppas att man i alla fall ska få tillbaka pengarna man har investerat i restaurangen.

– Vi lånade och samlade ihop en miljon i samband med att vi tog över restaurangen från de tidigare ägarna. Det minsta de kan göra för oss är att betala tillbaka pengarna om vi nu inte får fortsatta, speciellt eftersom att de satt där på mötet och berättade att de var så nöjda med vårt arbete.

Är det pengar som ni har betalat till Castellum?
– Nej, utan det är vad vi betalade de tidigare ägarna för att få överta hyreskontraktet.

När Aftonbladet ringer företagets kontaktperson på Castellum i Uppsala, Robert Ahlstedt, ber han att få återkomma om en kort stund. Några minuter senare ringer i stället Ulrika Hultgren, tillförordnad presschef på Castellums huvudkontor i Göteborg, upp och ber oss att mejla frågorna i stället.

– När en lokal totalförstörs upphör hyresavtalet per automatik, skriver Ulrika Hultgren i ett mejl.

Men enligt restaurangägarnas egen besiktningsman är lokalen inte totalförstörd?
– Vår bedömning är att lokalen utsatts för en omfattande brand och behöver totalsaneras.

Restaurangen innan branden.

Därför dröjde beslutet om uppsägningen

Beslutet att säga upp avtalet togs bara två dagar efter branden, men beskedet dröjde alltså ytterligare tio dagar.

Varför tog det så lång tid att meddela era hyresgäster att de inte längre skulle få vara kvar?
– Det var en relativt stor brand där även flera andra hyresgäster drabbades och fick rökskador i sina lokaler. Vårt fokus direkt efter branden var att säkerställa att de övriga hyresgästernas kunde starta sina verksamheter så snabbt som möjligt för att undvika ytterligare skada. Dessvärre innebar detta att det drog ut något på tiden. Därtill var det röda dagar i samband med jul som gjorde att det tog extra tid.

Men ändå tog det bara två dagar att kunna döma ut lokalen och säga upp avtalet?
– Vi, tillsammans med vårt försäkringsbolag, kunde kort efter att branden varit konstatera att lokalen inte skulle kunna gå att återuppbygga, det vill säga att den var totalskadad.

Enligt restaurangägarna har de fått beskedet av er att de inte har någon förtur om restaurangen byggs upp igen, stämmer det?
– Vi beklagar naturligtvis branden och den situation som företaget hamnat i. Vi har ingen insyn i deras överenskommelse med den tidigare ägaren av restaurangen och kan inte kommentera detta. Vi har i dagsläget inte tagit beslut om vad lokalen ska användas till. Vi inväntar saneringen och att polisutredningen är klar.

Men det är inget svar på frågan, stämmer det att restaurangägarna inte har någon förtur om restaurangen byggs upp på nytt?
– Vi inväntar polisens utredning kring branden, samt saneringen, innan vi fattar vidare beslut.