Risat ryskt kärnkraftverk på resa i Arktis

avTT

Foto: Rosatom/AFP/TT
Det flytande kärnkraftverket Akademik Lomonosov har påbörjat sin resa från Murmansk till nordöstra Sibirien.

Ryssland har sjösatt världens första flytande kärnkraftverk och skickat iväg kolossen på en 500 mil lång resa till nordöstra Sibirien.

Inte oväntat luftar miljöorganisationer stark oro över projektet.

Den 21 000 ton tunga Akademik Lomonosov sjösattes i Murmansk och det pråmliknande bygget skickades på fredagen iväg på en fyra till sex veckor lång bogsering genom Arktis till Pevek i regionen Tjuktjien i nordöstra Sibirien. Där ska den i slutet av året ersätta ett redan befintligt kärnkraftverk och ett numera stängt kolkraftverk.

Det statliga ryska kärnenergibolaget Rosatom har pysslat med projektet i årtionden och anser att ett flytande alternativ är billigare och säkrare än att bygga nya reaktorer i det aktuella området, som har tjäle i marken året runt. Bolaget ser också möjliga framtida exportmöjligheter för konceptet.

Att Akademik Lomonosov är uppiffad, putsad och målad i den ryska flaggans vita, blå och röda färger lugnar knappast miljörörelsen. För ombord finns två reaktorer med totalt 70 megawatts kapacitet, mängder av kärnbränsle och i bakgrunden spökar Rysslands allt annat än smickrande historia vad gäller kärnenergisäkerhet – med den dödliga explosionen vid en testanläggning i Archangelsk tidigare i augusti som den senaste dystra påminnelsen.

Tjernobyl på is

Akademik Lomonosov har i sin tur fått öknamn som Tjernobyl på is samt Kärnenergi-Titanic.

Rashid Alimov, ansvarig för energifrågor på Greenpeace Ryssland, säger att miljöorganisationer ända sedan 1990-talet varit kritiska till planerna på flytande reaktorer.

– Alla kärnkraftverk producerar kärnavfall och kan drabbas av en olycka, men Akademik Lomonosov är dessutom sårbar för stormar, säger han.

Han pekar bland annat på att risken för kollision med andra fartyg ökar vid bogsering i hårt väder.

"Ömtåliga miljön"

Att Rosatom ska förvara uttjänt kärnbränsle ombord gör också att "en olycka med sådant bränsle kan få en allvarlig påverkan på den ömtåliga miljön i Arktis", säger Alimov.

Dessutom, säger han, saknas infrastruktur i Tjuktjien för sanering efter en kärnenergiolycka.

I stället borde myndigheterna utnyttja regionens "enorma potential för utvecklingen av vindkraft", enligt Alimov.

– Ett flytande kärnkraftverk är ett för riskabelt och för dyrt sätt att producera elektricitet.