”Ligger förmodligen på botten”

Uppdaterad 2014-12-29 | Publicerad 2014-12-28

Sökandet efter flight QZ8501 fortsätter – men hoppet håller på att rinna ut.

– Vår hypotes att det förmodligen ligger på botten av havet, säger räddningsledaren Bambang Soelisty.

Ett passagerarplan på väg från Surabaya i Indonesien till Singapore förlorade under natten mot söndagen, svensk tid, kontakten med trafikledningen.

Planet försvann spårlöst och ett stort sökpådrag inleddes. Insatsen avbröts när mörkret föll över Indonesien.

”På havets botten”

Strax efter midnatt, svensk tid, återupptogs arbetet. Indonesien, Singapore, Malaysia och Australien deltar i insatsen. Enligt chefen för Indonesiens luftfartsmyndighet, Djoko Murjatmodjo, koncentreras sökandet till Javasjön mellan öarna Belitung och Kalimantan, väster om Borneo.

Det finns uppgifter om att vrakdelar ska ha hittats öster om Belitung på söndagen, 16 mil från den plats där planet försvann, uppgifterna har dock inte kunnat bekräftas.

På måndagsmorgonen, svensk tid, uppgav Dwi Putranto, befälhavare vid Jakartas flygbas, att ett australiskt jaktplan upptäckt föremål nära ön Nangka – omkring 1 120 kilometer från där planet befann sig när kontakten bröts.

Men det som siktats i vattnet var inte delar från det försvunna planet.

Det sa Indonesiens vicepresident Jusuf Kalla, enligt AFP, senare under dagen.

Bad om att få stiga

Och chanserna att hitta flygplanet blir allt mindre ju längre tid som går.

– Baserat på de koordinater som vi gått och en utvärdering av den troliga plats där planet kraschat, är vår hypotes att det förmodligen ligger på botten av havet, säger räddningsledaren Bambang Soelisty på en presskonferens.

Han konstaterade även att Indonesien inte har rätt utrustning, som undervattensfarkoster, för att hämta upp planet ur havsdjupet. Därför kommer utrikesdepartementet att kontakta länder som erbjudit hjälp, som USA, Storbritannien och Frankrike, skriver TT.

Enligt BBC ska piloterna ha begärt om att få stiga till 11 000 meters höjd innan kontakten med flygledningen i Jakarta avbröts. Det på grund av det kraftiga ovädret. Men piloterna nekades tillstånd av flygledningen. Anledningen ska ha varit att ett annat flyg låg i samma flygbana.

Istäcke kan ha slagit ut instrumenten

Moderna plan ska klara av att flyga igenom kraftiga åskoväder. Blixtar är inte heller några problem, enligt flygexperten Jan Ohlsson.

Det är snarare en kombination av iskristaller och kraftiga vindar som gjort att piloterna tappat kontroll över planet, tror han.

– När isen lägger sig på flygplanets instrument kan det göra att man inte kan bedöma hastigheten på flygplanet. Du kanske tror att du gasar för att stiga, men i själva verket störtar du nedåt. När man väl upptäcker att man har fel kurs kan det vara för sent. Om det är ett kraftigt oväder studsar planet fram och tillbaka och det är lätt att tappa kontrollen. Är det för stora krafter så kan man inte styra upp.

En timme innan planet skulle landa i Singapore försvann det från radarn. Och Jan Ohlsson är säker. Det var också då som planet störtade ned i havet.

”Vi är förfärade”

– Det finns egentligen inga andra omständigheter under vilka planet kan tappa kontakten med trafikledningen. Det sker när planet störtar. I fallet med MH370 stängdes ju identifikationssystemet av, men det verkar inte vara fallet här.

Ingen nödsignal hade skickats från planet, enligt indonesiska transportdepartementet.

Planet, en Airbus 320-200 med flightnumret QZ 8501 som tillhör det malaysiska lågprisbolaget Air Asia, hade 162 personer ombord.

Av dem var 155 passagerare, inklusive 16 barn och ett spädbarn, två piloter och fem besättningsmedlemmar, uppger bolaget.

Anhöriga till de 162 resenärerna samlades under söndagen vid flygplatser i Singapore och Surabaya för att invänta nyheter om vad som hänt deras nära och kära. Men väntan har hittills varit förgäves - myndigheterna har inte kunnat ge några svar på vad som hänt.

– Vi är förfärade över det som hänt. Vi kan inte tro det, sa Air Asias chef Tony Fernandes på söndagen.

Mörkt flygår för Sydostasien

  Rapporten om det saknade Air Asia-planet, flight QZ8501, kommer i slutet av ett dystert år för flygtrafiken i regionen.

  Den 8 mars försvann Malaysia Airlines plan MH370 under en flygning mellan Kuala Lumpur och Peking. Ombord fanns 239 personer. Trots enorma sökinsatser, bland annat i Indiska oceanen väster om Australien, har ännu inga spår av planet hittats.

  Den 17 juli dog 298 människor när Malaysia Airlines flight MH17 kraschade i östra Ukraina, sannolikt efter att ha blivit nedskjutet. Ukraina anklagar proryska separatister för att ha skjutit ned planet med rysk hjälp. Dessa skyller i sin tur på Ukrainas militär.

(TT-Reuters)

Air Asia

Air Asia är ett av världens största lågprisflygbolag. För många svenskar är det kanske mest känt för sin trafik i och runt Thailand.

Liksom för motsvarigheter som Ryanair i Europa är en del av Air Asias framgångsrecept stordriftsfördelen i att hålla sig till en flygplanstyp. Air Asia använde tidigare Boeing 737, samma plan som Ryanair har, men har nu helt gått över till Airbus A320.

Brittiska Skytrax har i år utnämnt Air Asia till världens bästa lågprisbolag.

Bolagets interkontinentala varumärke, Air Asia X, flög tidigare till Europa, men de linjerna upphörde 2012.