Personliga assistenter i upprop – utsätts av sina egna brukare

Uppdaterad 2017-12-22 | Publicerad 2017-12-21

Personliga assistenter är den yrkesgrupp där allra flest anmält arbetssjukdom med anledning av sexuella trakasserier, enligt Ekot.

Få har vågat skriva under med för och efternamn i de personliga assistenternas upprop #hjälpaintestjälpa, som nu publiceras i Kommunalarbetaren.

– Osäkra anställningar gör det extra svårt för en personlig assistent att "vara jobbig", säger initiativtagaren Emma Lindell.

Emma Lindell, initiativtagare till uppropet #hjälpaintestjälpa

”Han pratade om sina sexuella fantasier och att han funderade på att ta dit en manlig bekant som också kunde ta få ta del av mig ”på riktigt”, och att han ville titta på.”, lyder ett av vittnesmålen i #hjälpaintestjälpa, branschuppropet i MeToos fotspår som publicerats i Kommunalarbetaren.

Personliga assistenter har flest anmälningar om arbetssjukdomar relaterade till sexuella ofredanden, med 42 anmälningar de senaste fem åren och 13 hittills i år, rapporterade Ekot i november.

Trots det har bara 17 personer skrivit under uppropet, varav merparten bara med förnamn.

Emma Lindell, initiativtagare till uppropet, tror att den utsatta situationen som råder för personliga assistenter förvärrar.

– Man arbetar väldigt nära sin brukare och i vissa fall anhöriga som ibland är samordnare/arbetsledare för assistansgruppen. Har man till exempel en annorlunda åsikt finns risken av utfrysning, avsked eller ren och skär mobbning.

Chefen: ”låtsas vara rasist”

Gränsdragningen mellan arbete och privatliv blir svår för alla inblandade i ett yrke där arbetsplatsen är någons hem. Ofta jobbar assistenten ensam vilket ökar utsattheten, skriver assistenterna i uppropet.

– Vår arbetsplats är där brukaren befinner sig. Dom flesta vittnesmål vi fått in har ofredandet kommit från brukaren och dennes vänner eller anhöriga, säger Emma Lindell.

”När man pratat med chefen så har jag blivit tillsagd saker som "man vänjer sig" "men kan du inte låtsas vara rasist så slipper du bli kallad saker som blatte älskande hora" och "det kan vara tufft att jobba som assistent och ibland måste man lära sig att låta saker rinna av en", vittnar en assistent i #hjälpaintestjälpa. Den händelsen rör en anställd och en chef på Frösunda.

Nu vill de personliga assistenterna i uppropet att assisstansbolagen rannsakar sig själva och tar tag i problemen.

– Vi vill se en större medvetenhetsgrad om vad sexuella trakasserier faktiskt är, att män granskar sig själva och tänker en extra gång innan dom skojar om att en "assistent ska hjälpa honom också". Men framförallt vi vill se att alla arbetsgivare tar ett större ansvar för sina anställda. Vi behöver ett betydligt bättre skyddsnät än vad vi har nu.

Uppmanar medarbetare att slå larm

Assistansbolaget Humana uppmanar medarbetare att slå larm om sexuella trakasserier och menar att de är medvetna om frågan.

– Den här branschen är ju inte förskonad från sexuella trakasserier, det är många anställda och många människor. V har arbetat med de här frågorna under lång tid i det systematiska arbetsmiljöarbetet och i och med #metoo har vi gjort olika extra informationsinsatser, riktade till alla som jobbar i branschen, även chefer, kunder och anhöriga, säger Harald Wessman, VD på Humana.

Även Frösunda omsorg menar att de jobbar aktivt med att förhindra sådant som mobbning och sexuella trakasserier. Företaget har även en visselblåsarfunktion sedan två år tillbaka och stärker sina chefer i hur de ska hantera situationer där sexuella trakasserier förekommer.

– Cheferna har ett stort ansvar att förebygga och vidta åtgärder om något sker men det ligger också på medarbetarna att berätta om de upplever sexuella trakasserier, säger Sofia Nilsson, HR-direktör på Frösunda Omsorg. 

Hur gör ni för att informera brukare och anhöriga om frågan?

– Detta är något som vi diskuterar muntligt mellan kund/närstående och verksamhetschefen i förekommande fall. Det är en komplex fråga som kräver av oss som bolag att vi är lyhörda och ansvarsfulla.