Influencers och makten
PODD ”Köpkraften är enorm”
Lyssna: iPhone Acast Spotify
Eller ⬇️ Klicka på Lyssna-knappen
Publicerad 2020-09-30
De dominerar våra flöden, är större än många traditionella medier tillsammans och tjänar miljoner på sina samarbeten. Det handlar om influencers med konton på olika sociala medier, som följs av enorma skaror svenskar varje dag. Och fenomenet ser inte ut att tappa i popularitet. Reklaminvesteringarna i så kallad influencer marketing landade förra året på 950 miljoner kronor, vilket nästan är en femdubbling sen 2014.
Men vilken makt har personerna bakom de här gigantiska kontona egentligen? Hur står det till med deras trovärdighet? Och hur påverkas unga konsumenter av alla motstridiga budskap?
Gäst i avsnittet är journalisten Julia Lundin. Programledare är Olivia Svenson.
Aftonbladet Daily är daglig podcast som sammanfattar och fördjupar aktuella nyhetshändelser och samtidsfenomen. Varje vardag intervjuar vi experter och reportrar för att ge en lite större bild av de nyheter som dominerar flödet.
Avsnitten släpps 04:00 varje morgon och man kan prenumerera i alla podcast-appar som till exempel Podcaster, Spotify eller Acast. Om man följer Aftonbladet i sin smarta högtalare kan man dessutom få Aftonbladet Daily direkt i sitt nyhetsflöde. Aftonbladet Daily görs av Marcus Ulvsand, Jenny Ågren och Olivia Svenson.
Prenumerera på Aftonbladet Daily:
På iTunes
På Acast
På Spotify
Via RSS