Dement kvinna lurad att betala tusentals kronor för bambutrosor

Publicerad 2018-03-10

Hans 74-åriga mamma blev övertalad av en telefon­försäljare att prenumerera på strumpor och trosor för ­tusentals kronor.

Men kvinnan som har ­alzheimer minns inte vad som hänt.

– De lurar våra äldre, säger sonen Erik Bergman, om ­telefonförsäljningsbolagen.

Det var i november förra året som den 74-åriga kvinnan blev uppringd av en telefonförsäljare från bolaget Mylano AG. ­Säljaren ­ville att hon skulle prenumerera på strumpor och bambutrosor. 

Det första paketet skulle hon få gratis. Men om hon inte ­returnerade varorna inom ­ångertiden 14 dagar, skulle hon binda upp sig för ­leveranser ­under ett helt års tid, varannan månad. 

”Inte förstått”

Två par strumpor kostar 189 kronor, plus frakt 49 kronor. ­Lika ­mycket för två trosor. Det blir 476 kronor för en månad.

– Det otäcka är att om man ­inte säger upp avtalet efter ett år så fortsätter det att rulla på ytter­ligare ett år, ­säger ­kvinnans son, Erik Bergman.

I januari kom första leveransen.

– Då kom mamma inte ens ihåg det här samtalet. Hon har inte förstått att hon har beställt ett abonnemang på tolv månader. Hon minns det inte, säger han.

Erik Bergmans mamma som har alzheimer blev lurad av ett telefonförsäljningsbolag att teckna sig för en prenumeration på trosor och strumpor som sträckte sig över ett år. 

Dåligt närminne

För två år sedan ­diagnostiserades hans mamma med hjärnsjukdomen alzheimer. Hon har ­nästan inget närminne. 

Erik Bergman kontaktade Mylanos kundtjänst för att häva avtalet, men fick beskedet att det ­inte gick, eftersom det inte var ­något fel på avtalet. 

Erik begärde ut ljud­filen med det ­inspelade telefonsamtalet. Han upplevde att hans mamma blev överkörd.

– De hetsar fram ett ­beslut hos en människa som inte förstår innebörden av det. Avtalet är suspekt och svårt att ta sig ur. Äldre vet ju inte hur de ska göra.

Krävde intyg

Han kontaktade åter bolagets kundtjänst och förklarade att mamman har alzheimer.

– De krävde att jag skulle skicka ett läkarintyg.

Erik mejlade ett intyg från minnesutredningen. ­Mylano svarade att de kommer att ­avbryta bindningen. Men nästa ­leverans var på väg.

– Jag litar inte på vad de ­säger, avtalet är ju ­inte hävt än, säger han.

Mylano är inte det enda ­bolag som lyckats sälja varor till Eriks mamma per ­telefon. Hon har även fått hem naturmedel, böcker, magasin och kläder. 

– En månad skulle hon punga ut med 3 400 kronor till olika företag. Det är mycket pengar för en fattigpensionär.

Erik Bergman är mycket ­kritisk till ­bolagets försäljningsmetoder.

– Det sätt som de bemöter ­sina kunder på och fångar upp dem är ohederligt. Det är inte okej, ­säger han.

Eriks syster anmälde ­Mylano till Konsumentverket. Och Erik har nu spärrat mammans telefonnummer hos Nix samt ­ordnat hemligt telefonnummer.

Följ ämnen i artikeln