Professorn om antikbeslutet: Det är så jävla sjukt

Publicerad 2019-09-26

Skolverket vill stryka antiken ur historieundervisningen.

Nu rasar kritikerna mot den nya kursplanen.

– Det är förfärligt, bisarrt och befängt, säger Dick Harrison, författare och professor i historia.

Svensk skola fick 2011 nya läroplaner för högstadiet och gymnasiet. Nu är det dags igen. Och ett av förslagen är att antiken stryks helt från historieämnet på högstadiet.

Det får Dick Harrison, författare och professor i historia vid Lunds universitet, att gå i taket.

– Som historiker som kan en del om det här är jag tvungen att reagera. Blotta tanken på att antiken är oväsentlig för att förstå nutiden är bisarr och befängd, säger han.

– Kunskap om vår lagstiftning, vårt juridiska system och våra världsreligioner behöver man tydligen inte ha för att förstå dagens samhälle.

Professor Dick Harrison tycker att beslutet är bissart och befängt.

”Ingen lyxkunskap”

Allt vi ser runt omkring oss är mer eller mindre arv från antiken, menar han, och hävdar att om förslaget går igenom kommer Sverige få skämmas internationellt. Han uppmanar i så fall historielärare till civil olydnad.

– Det här är inte förgången, fjärran lyxkunskap. Ska vi förstå vår vardag, vilket skolan är till för, då behöver vi det här. Om de på fullt allvar tror att det här är onödiga kunskaper behöver de sätta sig på skolbänken igen, säger Dick Harrison.

Han påpekar att skolan är till för att ta del av mänskliga erfarenheter vilket antiken bubblar över av.

– Att kapa bort det är som att begå en sorts intellektuellt självmord på det uppväxande släktet, säger Dick Harrison.

Man kan helt enkelt inte döma ut grunden för alla civilisationer som oväsentlig kunskap, menar han.

”Så jävla sjukt”

– Ursäkta, men det är så jävla sjukt att vi har svårt att förstå det. Jag utgår naturligtvis från att det här förslaget dras tillbaka, säger Dick Harrison.

Den gamla läroplanen har kritiserats av lärare, elever och föräldrar. Kunskapskraven är alltför svårtydda, tycker kritikerna.

– Nu när det har gått några år är det rimligt att vi går in och tittar på hur det fungerar och justerar det lärarna tycker är besvärligt, säger Anna Westerholm, chef för Skolverkets läroplansavdelning till TT.

Och då ryker antiken, enligt Skolverkets förslag.

– Det är inte med lätt hjärta vi har gjort kapningarna, men vi anser att det är nödvändigt, säger Anna Westerholm till TT.