Stadsmissionens svar på SD:s hetskampanj stoppas av SL

Publicerad 2015-08-17

Ville be romerna om ursäkt – men SL sätter stopp

Stockholms stadsmission ville be om ursäkt för Sverigedemokraternas anti-tiggerireklam i Stockholms tunnelbana.

Men nu kan Aftonbladet avslöja att SL sätter stopp för all annonsering på platsen – av rädsla för nya protester.

– Det är jättetråkigt, säger kommunikationschefen Marika Hjelm Siegwald.

”Förlåt för röran här i Sverige. Det finns de som gör skillnad på människor. Varje dag gör vi vårt allra bästa för att förändra det.”

Så skulle inledningen av Stadsmissionens svar på Sverigedemokraternas hårt kritiserade kampanj mot tiggeriet ha sett ut. Det var tänkt att affischerna skulle ha satts upp i dag på tunnelbanestationen vid Östermalmstorg i centrala Stockholm. Men efter ett beslut från Storstockholms lokaltrafk, SL, stoppas kampanjen.

– Det är jättetråkigt. Det kändes väldigt viktigt för oss att föra in medmänsklighet i tiggeridebatten. Det handlar om väldigt utsatta människor som inte ser någon annan utväg än att tigga för sin försörjning, och vi arbetar med och för utsatta människor, säger Marika Hjelm Siegwald, kommunikations- och insamlingschef på Stockholms Stadsmission.

Budskapet i kampanjen skulle ha varit skrivet på romani, som de tiggande romerna ofta talar.

– Genom att kommunicera på språket som många av de EU-migranter vi möter varje dag pratar ville vi visa på alla människors lika värde, säger Marika Hjelm Siegwald.

Stopp efter protester

Det var i början av augusti som Sverigedemokraterna lanserade en hetskampanj på Östermalmstorgs tunnelbanestation.

I reklamen bad partiet turister om ursäkt på engelska för ”röran” som tiggande EU-migranter påstods orsaka. Kampanjen gav upphov till starka protester. I samband med en demonstration rev aktivister ner affischerna.

Det fick SL att stoppa reklamen som var placerad ovanför rulltrappan.

– Vi har gjort en ren säkerhetsmässig bedömning. Det gick vilt till i går. Folk klättrade upp på rulltrappan och utsatte sig själva och andra för stora risker, sa Jesper Pettersson, pressinformatör på SL, till Aftonbladet då.

Säger nej till allt

Stadsmissionens affischer skulle också ha satts upp ovanför rulltrappan. Men av säkerhetsskäl har SL satt stopp för alla annonsering på det utrymmet.

– Vi har inget att anföra mot budskapet, men vi vill inte ha någon annonsering alls på balkarna ovanför rulltrappan efter att affischerna revs ner för några veckor sedan. Av säkerhetsskäl har vi stoppat all annonsering på den platsen tills vidare, säger Jesper Pettersson.

– De är välkomna att annonsera sitt budskap på andra ställen.

Var det ett misstag att tillåta Sverigedemokraternas kampanj?

– Så här i backspegeln kan man säga att vi gjorde en felbedömning av det utrymmet. Nu avvaktar vi riktlinjer från vår politiska ledning kring hur annonsering som dominerar stationer ska hanteras. Det kommer säkert att bli en politisk diskussion om detta i höst.

Sprids i sociala medier

Det är energibolaget Godel som betalat för reklamplatsen som Stadsmissionen skulle ha använt sig för.

– Vi finns för att skapa medel till välgörenhet. På grund av hur debatten kring tiggeriet ser ut i Sverige kände vi att vi inte kunde vara tysta längre. Då beslutade vi att göra detta tillsammans med Stadsmissionen, säger Godels vd Marie Dahllöf.

Hon anser inte att att kampanjen bör ses som ett svar på SD:s reklam.

– Budskapet är inte politiskt. Men deras kampanj gav en kontext och en tidpunkt som gjorde det lämpligt att påminna om att medmänsklighet är viktigt.

– Det är synd att vi inte kan publicera den, men jag har respekt för SL:s beslut. Vi vill naturligtvis inte bidra till att människor riskerar att skadas. Det här säger mycket om det rådande samhällsklimatet och hur hätsk debatten om tiggeriet har blivit, säger Marie Dahllöf.

Men SL:s beslut innebär inte att kampanjen slopas helt.

– Vi kommer att gå ut med den i sociala medier, så budskapet kommer gå fram. Vi vet att det är många som stödjer oss i detta och det är vi väldigt tacksamma för. Vi vill på detta sätt också lyfta fram de goda krafterna i samhället, säger Marika Hjelm Siegwald på Stadsmissionen.