Hon blev bäst direkt

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2011-03-05

Linnea, 14, Aftonbladets toppsäljare efter tre helger

Linnea Olsson, 14,

behövde tre helger för att ta hem titeln Månadens säljare av Aftonbladet.

Nu avslöjar hon sin taktik.

– Jag skrev ett brev till kunderna och presenterade mig, säger hon.

Linnea Olsson är en av allt fler unga som jobbar med att sälja Aftonbladet på helgerna. Förutom de egna pengar hon tjänar på försäljningen får hon

poäng som hon kan byta mot prylar.

Hon är en van Aftonbladetläsare – läser gärna horoskopen – och hon tyckte det lät som en kul idé att också börja sälja tidningen.

– Jag började för några veckor sedan. Första helgen upptäckte jag att alla inte öppnade dörren när jag ringde på.

Fick idén av pappa

Det var då hon fick idén av sin pappa att skriva ett brev och lägga i brevlådorna.

– Jag tyckte det lät som en bra idé, säger hon.

I det korta brevet presenterar hon sig och lämnar en mejladress och mobilnummer så att intresserade kunde höra av sig. Det har gett framgång. Linnea är nu uppe i 15 stamkunder – och hoppas få fler. Under sina tre första säljhelger har hon tjänat ihop 600 kronor.

”Ordentlig service”

Att just Linnea blivit månadens säljare beror inte på antal sålda exemplar utan hennes ambitiösa metod.

– Hon gör det som en ordentlig service och tar det ett steg längre, säger säljchefen Viktoria Gelin.

Att bli månadens säljare handlar om att göra något extra för sina kunder.

Linnea har ännu inte bestämt vad hon ska göra för pengarna.

– Jag ska spara först och kanske ta med på en resa, jag skulle vilja åka till Thailand. Eller så blir det ett årskort på ishockeymatcher, jag hejar på Färjestad.

Vill du bli kollega med
Linnea?