Huvudlös alpacka i rastlösa ”The stranger”

”The stranger” är som gjord för vår rastlösa tid. Intrigen vänder abrupt – innan man hinner skrika ”död alpacka”.

Minns ni när man sa att det inte fanns något bra att se på tv? Ljuva nostalgi. I en ständigt växande djungel av tv är tricket nu att lära sig navigera.

För att välja program kan man läsa på och anta en systematisk strategi – eller hänge sig åt en helt slumpmässig.

 

Att jag började titta på ”The stranger” (Netflix) är artisten Tracey Thorns fel. På 90-talet blev hon känd som ena halvan av Everything but the girl, tillsammans med maken Ben Watt. På 2000-talet har hon skrivit ett par ljuvliga, självbiografiska böcker.

Tracey Thorn och Ben Watt i Everything but the girl.

I söndags såg Thorn och maken första avsnittet av ”The stranger” och sedan beskrev hon ordväxlingen på twitter:

”Båda: Det där var verkligen inte bra eller hur.

Ben: Jag ger upp. Men du kommer att titta på resten antar jag?

Jag: Nickar sorgset.”

Det tar inte lång tid att upptäcka att ”The stranger” är precis så beroendeframkallande som Thorn antyder. Kriminalförfattaren Harlan Coben, som skrivit boken tv-serien bygger på, har själv lagt till flera nya pusselbitar och sidohistorier som kanske inte alltid är nödvändiga, men som håller tittarna ständigt underhållna.

Huvudhistorien handlar om advokaten Adam Price (Richard Armitage), som lever ett på ytan perfekt liv med två söner och frun Corinne (Dervla Kirwan) som är hans själsfrände. Plötsligt dyker det upp en främling (Hannah John-Kamen) som berättar att Corinne fejkat sin senaste graviditet och vem vet, kanske är sönerna inte ens Adams?

Främlingens avslöjanden sätter igång en dominoeffekt av katastrofer, och den snart pensionerade polisen Johanna Griffin (Siobhan Finneran) blir involverad i flera separata utredningar. För i samma veva hittas en naken, medvetslös pojke ute i skogen efter ett rave och på stadens torg ligger en huvudlös alpacka.

Hur hänger allt detta ihop med Adams arge klient Martin Killane (Stephen Rea) som vägrar flytta från ett rivningshus eller caféägaren Heidi Doyle (Jennifer Saunders) som blir utpressad för att dottern försörjer sig på sugarbaby-sajter (där äldre män köper unga kvinnor)? Historiernas förgreningar blir snart allt mer komplexa.

 

När man tror sig förstå något drämmer Coben till med ännu en ”plot twist”; på svenska kanske bäst översatt med ”intrigvändning”. Handlingen tar oväntade kast i ett galopperande tempo.

Johanna Griffin (Siobhan Finneran) och ”spädbarnet” Wesley Ross (kadiff Kirwan).

Även om ”The stranger” har en sorglig grundhistoria, genomsyras den också av självironi och humor. Polisen Johanna kallar hela tiden sin yngre kollega ”spädbarnet”. Visst går det att hitta allvarliga teman om dubbelmoral och sanningsbegrepp, men det är knappast poängen.

Kärnan i ”The stranger” är intrigbygget, inget annat. På många sätt är den perfekt anpassad för en tid där uppmärksamheten i varje sekund riskerar att förloras till en mobiltelefon inom kort räckhåll.

”The stranger” slåss med alla medel tillåtna för att hålla oss kvar till sista avsnitt.

 

Är det särskilt bra då, egentligen? Skeptiske Larry David i ”Curb your enthusiasm” (HBO Nordic) skulle nöjt sig med ett: ”Nah”.

 

På den nordmakedonska landsbygden lever Hatidze, en av de sista i sitt skrå. Hon är den sista kvinnan i Europa som samlar vildhonung. Med varsamhet och sin expertis förvaltar hon sina bikolonier med stor respekt och vördnad för de små djuren, så vitala för planetens ekosystem. Men när en kringresande familj installerar sig i huset intill hennes, förändras hennes förutsättningar.

Veckans…

…dokumentär. Nordmakedonska ”Honungslandet” (SVT Play) var nominerad till två Oscars i helgen, för bästa dokumentär och bästa internationella film. Den vann inte, men att komma så långt för en smal film från ett litet land är ändå spektakulärt. Succén är definitivt befogad, för ”Honungslandet” är en helt enorm film. Regissörerna följer biodlerskan Hatidže Muratova som bor ensligt på landsbygden med sin sängliggande mamma och sina djur. Filmen är en närgången skildring av Hatidže, hennes ensamhet, sorg och glädje, samtidigt som den ger en bild av en utdöende kultur och ställer biodlerskans liv i samklang med naturen mot grannarna som utnyttjar naturresurserna hänsynslöst.

 

…sport. Igår drog skidskytte-VM igång i italienska Antholz och idag är det dags för damernas sprint 7,5 km (kl 14.15 på SVT1/SVTPlay). Experten Björn Ferry har sin vana trogen rest klimatsmart med tåg från Storuman till mästerskapet.

 

…tv-historia. Idag har serien ”Visible: Out on television” premiär på Apple TV+. I fem delar berättar bland andra Neil Patrick Harris om tv-historien ur ett hbtq-perspektiv och stjärnor som Oprah Winfrey, Ellen DeGeneres, Anderson Cooper och Billy Porter intervjuas.

 

Karen Edwards (Imelda Staunton), Stephen Fulcher (Martin Freeman) och Elaine Pickford (Siobhan Finneran).

…krim. ”Erkännandet” (SVT Play) är en spännande serie om några mystiska försvinnanden, men också en historia om att välja mellan att göra det som verkar moraliskt rätt eller att alltid följa lagen slaviskt. Martin Freeman är nedtonad och bra i rollen som mordutredaren Steve Fulcher.

 

Bianca Ingrosso och Phillipe Cohen.

…citat. ”Är jag den enda i familjen som inte gillar att synas?” undrar Bianca Ingrosso i ”Wahlgrens värld”-spinoffen ”Bianca 25” (Dplay) om realitystjärnans påkostade 25-årsfest i vintras.