SVT bör bromsa när gottande i vidriga mord förkläs som granskning

Vild jakt på nästa stora true crime-fullträff

Foto: SVT
Ingen fullträff. ”Arbogafallet” med Nils Bergman som ciceron tillförde inget nytt.
TV

Alla vill skapa nästa stora true crime-succé.

Men de flesta hamnar i samma gamla smaskiga hjulspår.

Ta ett spektakulärt brott, dramatisera och återberätta. Formeln är gammal och populär, det finns till och med hela kanaler uppbyggda enbart av detta (jag tittar på dig, Investigation discovery). TV3 visar serien ”I huvudet på en mördare” om ökända förövare som Peter Mangs och Anders Eklund. Detaljerat beskrivs brotten och den skräckblandade tjusningen är illa dold.

Publika avrättningar, våldsamma sagor och mordmysterier – sensation har alltid lockat masspublik men har sällan stämplats som annat än ett fult folkligt nöje. Det är inte en slump att tabloidernas tabloid, amerikanska The national enquirer, byggde sin affär på brott, sex och kändisar (kolla gärna in dokumentären ”Enquiring minds”).


Men på senare år har något hänt med kriminal-tv. Den har städats upp, fått en tjusig kostym och utrymme i de ”finare” sammanhangen. Nästa fredag har andra säsongen av dundersuccén ”Making a murderer” (Netflix) premiär och nyligen drog TV4 igång sin ”Veckans brott”-kopia ”Brottsjournalen” där Leif GW Persson, sittande bakom ett skrivbord berättar hur saker ligger till för sin blonda kollega (från Camilla Kvarntoft till Jenny Strömstedt).

True crime har blivit tjusigt producerad tv som få skulle skämmas över att säga att de gillar. Men en stor del av upphöjningen beror också på att genren faktiskt blivit bättre, även innehållsmässigt sett. Med seriösa granskningar, avslöjanden om rättsliga övergrepp och oskyldigt dömda. Inte minst har har podcast-succéer som ”Serial”, ”Into the dark” och svenska ”Spår” och ”Fallet” varit stilbildande. Plötsligt vill alla skapa nästa stora ”hit” och i jakten på spektakulära mord skapas ett klimat där det plötsligt är vardagsmat för populära poddar att publicera känsliga rättegångsdetaljer. Sakta tänjs de etiska gränserna.


Utan true crime-boomen tror jag aldrig att SVT hade sänt en serie som ”Arbogafallet”. I sex delar går ”Rättegångspoddens” Nils Bergman igenom händelserna bakom det så kallade sommarstugemordet 2016, fram till finalens antiklimax – ett intetsägande möte med den dömda mördaren Johanna Möller (som inte får filmas). Inga nya uppgifter framkommer, fallet är lagt till handlingarna, det enda syftet tycks vara att återigen grotta ned i smaskiga detaljer om sex, ond kvinnlig manipulation och mänskliga tragedier.

Jag är själv en ivrig true crime-slukare i perioder, med tv-maraton framför serier som ”The Staircase” (SVT/Netflix) eller senaste årets märkliga ”Evil genius” (Netflix). Suget efter det ruggiga och spektakulära har nog de flesta inom sig.


Samtidigt måste någon ta den trista rollen som ”den vuxne i rummet”, för att parafrasera en viss Ulf med regerings­bekymmer. SVT måste dra i handbromsen när gottande i vidriga mord, könsstereotyper och medelmåttig psykologisering förkläs som snyggt förpackad, allvarligt berättad granskning.

”Helikopterrånet” (SVT) från 2017 var ett bättre försök, men jakten på en svensk true crime-fullträff går vidare.

Veckans...

… viktigaste nyhet. Under en förhandsvisning av de två första avsnitten av franska agentserien ”Falsk identitet” säsong fyra (som har premiär på SVT i december) berättade seriens skapare Éric Rochant att han redan börjat jobba på nästa. Hurra! De två första kunde ses på SVT play i somras och den tredje kommer ligga kvar där fram till jul.

… gubbhumor. På söndag är det dags för veterankomikerna Dave Chappelle och Jon Stewart att inta Globen i Stockholm. Trots Chappelles något mossiga comeback på Netflix har han trots allt varit en av världens roligaste.

… damhumor. Dokumentären ”Nothing like a dame”, som går på bio just nu, är ett underhållande samtal mellan Maggie Smith, Joan Plowright, Judi Dench och Eileen Atkins där professionella och privata minnen blandas och där manliga skådisegon roastas.

… Bergman. Heter för en gångs skull inte Ingmar, utan Gun, och är huvudperson i Marie Nyreröds dokumentär ”Den obesegrade kvinnligheten” (SVT). Hon var journalist, senare språkvetare och översättare, men också inspiration till flera av demonregissörens verk (”Scener ur ett äktenskap”, ”Trolösa”). Parets son, Ingmar Bergman Jr, går i föräldrarnas fotspår och minns en frånvarande far och en varm, intelligent mor.

… Trump-humor. Nya säsongen av ”Saturday night live” har dragit igång i USA, men ännu inte på Kanal 9 (som brukar visa den klassiska sketchserien i Sverige). I väntan på det kan man med fördel googla fram klipp med Matt Damon som Brett Kavanaugh eller Pete Davidsons kommentar efter Kanye Wests bisarra Trump-tal i första avsnittet.

ARTIKELN HANDLAR OM