David Dencik och Maria Sid om ”Smärtpunkten” i SVT: ”Nu kanske tiden är mogen”

Skildrar Lars Noréns kontroversiella teaterprojekt som slutade med polismorden i Malexander 1999

Publicerad 2024-04-19

Nu är det premiär för vad som lär bli en av årets mest omdiskuterade dramaserier i svensk tv.

”Smärtpunkten” i SVT skildrar det teaterprojekt som Lars Norén drev med tre fångar och som slutade med polismorden i Malexander 1999.

– Jag tror inte någon hade kunnat skriva det här fritt i luften. Det är komplicerade händelser. Det finns massor av frågor och inga entydiga svar. Det är svårt att placera skuld och ansvar, säger David Dencik, som spelar Lars Norén.

Det är en tv-serie som SVT spelat in i största hemlighet, för att inte väcka uppståndelse i förväg.

De inblandade som porträtteras i tv-serien och anhöriga till brottsoffren fick dock veta att serien var på gång.

Kortfattat vad som hände 1999 var detta:

Hyllade dramatikern Lars Norén (1944-2021) drog igång ett teaterprojekt med tre grovt kriminella på Tidaholmsanstalten. Två av dem var nynazister. Pjäsen ”Sju tre” skapades ihop med dem och handlade om dem. Reine Brynolfsson spelade Lars Noréns alter ego. När pjäsen hade premiär och sedan spelades i Riksteaterns regi, blev det ett fasligt liv i tidningsspalterna om det var rätt eller fel att låta nazister sprida sitt budskap från scenen. Fångarna fick också frikostiga permissioner.

Maria Sid och David Dencik.

Kallblodigt polismord

Efter den sista föreställningen var en av dem, Tony Olsson, med om ett bankrån i Kisa i Östergötland. Han var också med när rånarna, en av dem Jackie Arklöv, sedan kallblodigt avrättade två poliser som försökte stoppa dem i Malexander.

Vid det laget hade Lars Norén dragit sig undan. Han var färdig med projektet. Producenten Isa Stenberg fick ta det tunga ansvaret mot slutet av spelperioden. Låta fångarna bo hemma hos henne och bemöta kritiken från media.

Förlagan är ”Smärtpunkten”, den bok som Elisabeth Åsbrink skrev om händelserna 2009. Den släpps nu på nytt av förlaget Polaris.

Regissören bakom ”Tunna blå linjen”

Tv-serien har regisserats av Sanna Lenken, senast känd för serierna ”Tunna blå linjen” och ”Thunder in my heart” och långfilmen ”Comedy Queen”.

Rollerna som de tre fångarna spelas av Einar-Hugo Strömberg, Martin Nick Alexandersson och Linus Gustafsson.

Dansk-svenska David Dencik, 49, behöver väl knappast någon presentation. Över hundra film- och tv-roller. Var med i senaste James Bond-filmen ”No time to die”. Senast aktuell i fjolårets Lukas Moodysson-film ”Tillsammans 99” och som fångvaktare i danska tv-serien ”Huset” på SVT.

Finlandssvenska Maria Sid, 55 – hon spelar det kontroversiella teaterprojektets producent Isa Stenberg – känner nog många igen från ”Livet i Fagervik” (2008-2009), julkalendern ”Hotell Gyllene Knorren” (2019), Maria Bloms ”Hallåhallå” (2014) och senast Netflix-skräckisen ”Konferensen” i fjol, efter Mats Strandbergs bästsäljande bok.

Maria Sid.

”De sov hos henne”

När vi träffas i det nyrenoverade SVT-huset, har man flugit in Dencik från Köpenhamn där han bor. Sid är numera sedan flera år tillbaka konstnärlig ledare för Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm, där hon även ibland regisserar.

– Jag var tjänstledig från teatern. Jag tvekade lite att ta rollen, men någon på teatern övertalade mig och tyckte att jag skulle göra den just för att det handlar om teater, säger hon.

Vad lockade med att göra rollerna?

– Allting. Det börjar ofta med rollen. Sedan sammanhanget och historien. Det är alltid spännande om det vilar på verkliga händelser, särskilt om det är något uppseendeväckande, säget David.

– Jag har inte arbetat så ofta med att gestalta verkliga personer. Det här var en ny utfärd. En djupdykning som också var lite skrämmande, säger Maria, som bara haft en kort kontakt med Isa Stenberg, nu 85 år.

– Allmänheten har ingen relation till henne och det hade inte jag heller. Det var intressant att göra research om henne och den bransch som jag själv arbetar i. Isa var enda kvinnan i projektet, utom i början. Hon fick ansvar för de här jättekillarna och det kan jag inte riktigt förstå. De sov hos henne, hon körde dem i sin bil, men hon var också i rummet när de blev arga och fick utbrott. Det måste ha krävts stamina och styrka att hantera det.

David Dencik.

Dencik: ”Norén gjorde mig till en bättre skådespelare”

Det är förstås något helt annat med Lars Norén.

Allmänt ansedd som Sveriges störste dramatiker sedan August Strindbergs (1849-1912) tid. Ständigt spelad på scener runt hela världen. Någon som alla skådespelare har ett förhållande till.

– Han har funnits där hela tiden, som en framträdande dramatiker när jag valde att bli skådespelare. Sedan sprang jag ju på honom yrkesmässigt. Han var chef på Riksteatern då, 2007 eller 2008. Han satte upp ”Hamlet” och regisserade mig i den rollen. Först på Romateatern på Gotland, sedan på turné. Då fick jag en väldigt stark och nära upplevelse av honom. Han gjorde mig till en bättre skådespelare. Hela hans teatersyn klingar fortfarande i mig. Ett av de starkaste regissörsmöten jag haft, säger David.

Hur förberedde du dig inför rollen?

– Han har lämnat otroligt mycket efter sig. Det finns många Youtube-klipp, han har varit en offentlig person ända sedan han debuterade som poet när han var 19 år. Jag fortsätter göra research nu efter inspelningen också (skratt). Nu läser jag han sista dagbok.

Maria Sid och David Dencik.

”Min mamma var en av dem som faktiskt såg föreställningen”

Maria Sid avbryter honom:

– Ni klär er helt olika, men när jag första gången såg dig i en Lars Norén-kostym tänkte jag: Där är han. Du var han.

Alla vet hur Lars Norén såg ut, men väl inte så mycket om hur han var, privat?

– Man snackar om en Norén-jul, men du har rätt, han har fått någon slags besynnerlig folklighet kring sitt konstnärsskap, säger David.

– Man säger att saker är Norénska, säger Maria.

Hon har aldrig jobbat med honom, men haft kontakt, han skickade en pjäs som hon höll på att programlägga när han gick bort.

Vad minns ni av det som hände 1999?

– Jag var inte rustad att ta till mig det, jag hade precis kommit till Sverige och kommit in på Teaterhögskolan. Men min mamma var en av dem som faktiskt såg föreställningen. Hon tog väldigt illa vid sig av den, säger David.

– Jag bodde inte heller i Sverige då. Jag tyckte bara det var fruktansvärt när jag läste om det. Nu tycker jag det är viktigt att göra det här, sådant som har med nationella trauman att göra, säger Maria.

Isa Stenberg (Maria Sid), Lars Norén (David Dencik) och Ola Svensson (Linus Gustafsson).

”Ett kolossalt misstag”

Vad väntar ni er för reaktioner?

– Det blir spännande. Jag hoppas man verkligen ser det verk som Sanna (Lenken) har gjort. Sedan tror jag det kommer frågor om hur långt man får gå i konstens och yttrandefrihetens namn, säger David.

– Nu kanske tiden är mogen att göra verk om det här, Estonia och andra svåra situationer. De kan finnas till för att reflektera över vad vi håller på med.

Var det rätt att göra detta teaterexperiment, tycker ni?

– En väldigt svår fråga. Men att lyfta ut det ur fängelset, det var ett kolossalt misstag, säger David.

– Det fanns en humanism i grunden. Min rollfigur Isa ville verkligen rädda fångarna genom konsten. Det fanns en större idealism på den tiden, säger Maria.

– Då hade man en tro att brottslingarna kunde bli bättre människor. Nu 2024 vill man bara ha hårdare straff, säger David

– Det fanns nog också en dyrkan av Lars Norén. En slags fartblindhet där, säger Maria.

”Smärtpunkten” har premiär på SVT Play fredag 19 april och i SVT1 söndag 21 april.


Läs recensionen: ”En sann historia från världens naivaste land”