Kaninfotot – en pr-kupp
Uppdaterad 2018-08-17 | Publicerad 2011-11-07
Annonser med Eva Dahlgren i dräkt ska sälja biljetter till hennes föreställning
Välgörenhet – och samtidigt en pr-kupp.
Eva Dahlgrens kaninaktivitet i ”Så mycket bättre” ska sälja biljetter till hennes föreställning, menar en tv-strateg.
– En smart reklamkupp, säger Henrik Ström på mediebyrån Carat.
Eva Dahlgren poserar i kanindräkt i en annons dagen efter kaninaktiviteten i ”Så mycket bättre”.
– Det är så klart att man känner igen det. Jag såg själv annonsen i morse i tidningen. Man tänker ”aha, nu fattar jag varför”. Det är så klart strategiskt genomtänkt att ha det i tidningen dagen efter att det gått i TV, säger Henrik Ström.
Förstod kopplingen
Han konstaterar att reklamkuppen är snyggt utförd eftersom hon inte nämner sin föreställning ”Ingen är som jag” i TV4. Tittaren får dra sin egen slutsats.
– En reklamspot på 30 sekunder kostar över 300 000 kronor brutto i ”Så mycket bättre”. Och det där pågick i ganska många minuter, säger Henrik Ström.
”Så mycket bättre”-artisten Mikael Wiehe ser inga problem med Eva Dahlgrens pr-trick. Han förstod att det fanns en koppling mellan hennes föreställning och kanindräkterna.
– Hon har gjort den föreställningen förr. Det känns väldigt okej att vara en del av Eva Dahlgrens värld. Det är jag glad för, säger Mikael Wiehe.
Nya vänskapsband
Att pr-värdet är högt för programmet visar det faktum att Laleh toppar svenska Itunes med två låtar.
– Det är bara att kolla på första säsongen. Topplistorna dominerades av ”Så mycket bättre”. Nya otippade vänskapsband knöts mellan till exempel Petter och Lasse Berghagen som nu syns tillsammans i en reklamfilm, säger Henrik Ström.
Nöjesbladet har sökt Eva Dahlgren för en kommentar.