Kaninfotot – en pr-kupp

Uppdaterad 2018-08-17 | Publicerad 2011-11-07

Annonser med Eva Dahlgren i dräkt ska sälja biljetter till hennes föreställning

Välgörenhet – och samtidigt en pr-kupp.

Eva Dahlgrens kaninaktivitet i ”Så mycket bättre” ska sälja biljetter till hennes föreställning, menar en tv-strateg.

– En smart reklamkupp, säger Henrik Ström på mediebyrån Carat.

Eva Dahlgren poserar i kanindräkt i en annons dagen efter kaninaktiviteten i ”Så mycket bättre”.

– Det är så klart att man känner igen det. Jag såg själv annonsen i morse i tidningen. Man tänker ”aha, nu fattar jag varför”. Det är så klart strategiskt genomtänkt att ha det i tidningen dagen efter att det gått i TV, säger Henrik Ström.

Förstod kopplingen

Han konstaterar att reklamkuppen är snyggt utförd eftersom hon inte nämner sin föreställning ”Ingen är som jag” i TV4. Tittaren får dra sin egen slutsats.

– En reklamspot på 30 sekunder kostar över 300 000 kronor brutto i ”Så mycket bättre”. Och det där pågick i ganska många minuter, säger Henrik Ström.

”Så mycket bättre”-artisten Mikael Wiehe ser inga problem med Eva Dahlgrens pr-trick. Han förstod att det fanns en koppling mellan hennes föreställning och kanindräkterna.

– Hon har gjort den föreställningen förr. Det känns väldigt okej att vara en del av Eva Dahlgrens värld. Det är jag glad för, säger Mikael Wiehe.

Nya vänskapsband

Att pr-värdet är högt för programmet visar det faktum att Laleh toppar svenska Itunes med två låtar.

– Det är bara att kolla på första säsongen. Topplistorna dominerades av ”Så mycket bättre”. Nya otippade vänskapsband knöts mellan till exempel Petter och Lasse Berghagen som nu syns tillsammans i en reklamfilm, säger Henrik Ström.

Nöjesbladet har sökt Eva Dahlgren för en kommentar.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln