En spelbar bajskorv

Publicerad 2015-09-03

Pinsamt av Nintendo att släppa Tomonobu Itagakis comeback Devil’s third

ACTION Be Tomonobu Itagaki att stiga av sina höga hästar och du får ett långfinger till svar.

Mannen som en gång i tiden ansvarade för storspel som ”Ninja gaiden” och ”Dead or alive” klär och beter sig fortfarande som en rockstjärna, men har numera inget att backa upp sin kaxiga attityd med.

Så mycket är tydligt nu när jag har spelat igenom ”Devil’s third”, Itagakis första spel sedan han lämnade Tecmo 2008. För bara någon månad sedan målade Itagaki upp ”Devil’s third” som spelet ”som ska ta shootergenren till nästa nivå” i en intervju. Den senaste veckan har en så gott som enig internet-mobb beslutat sig för att döpa om det till ”Devil’s turd” (djävulens bajskorv).

Deprimerande tidsresa

Jag förstår varför. Skivan som spelets fysiska version släpps på är okomposterbar skit.

”Devil’s third” är en tidsresa tillbaka till nollnolltalets mitt, då dussinspelen utspelade sig i murriga och trista fabrikskorridorer och slappt försökte efterapa ”Ninja gaidens” och ”Devil may crys” flödande gameplay.

Och det är givetvis helt obegripligt. Itagaki – och många av de anställda på Valhalla Games som följt sin läderrocksklädde chef från Tecmo – borde veta hur man gör ett bra actionspel, med tanke på att han själv gjort ett par av de bästa någonsin. Ändå är närstriderna ungefär lika smidiga som en sumobrottare iklädd tvångströja. I ett försök att erbjuda variation har utvecklarna gett varje vapen en egen avslutningsanimation, men när den är klar vilar kameran plötsligt på protagonisten Ivan istället för slagfältet. Förvirrande är bara förnamnet.

Ointressant och finesslöst

Det enda som är sämre än de klumpiga närstriderna är tredjepersonsskjutandet, vilket är vimsigt, stelt och fullständigt ointuitivt.

Men särskilt orolig över att spelmekaniken skulle motarbeta en behöver man aldrig vara. Fienderna är stenkorkade och låter dig gärna slå första slaget eller står stilla och inväntar dina gevärssalvor på öppen gata.

Jag häpnas över ”Devil’s third”. Inte så mycket för att det är ett uselt spel, utan för att Tomonobu Itagaki satt sin signatur på det. Sex års turbulent utveckling, ett flertal byten av spelmotor och den ursprungliga utgivaren THQ:s nedläggning har givetvis satt sina spår i det olycksdrabbade projektet, men det är ändå anmärkningsvärt att mannen som regisserade och producerade ”Ninja gaiden” har gjort ett så ointressant och finesslöst spel.

Nintendo desperata

Det säger en hel del om hur desperata Nintendo är när de frivilligt går in som utgivare åt en sådan här kalkon i ett så sent skede. Men det säger framför allt en hel del om Tomonobu Itagakis status i spelvärlden, att det fortfarande finns människor som lyssnar på honom när han pratar om ”Devil’s third” som ”ett genombrott för spelindustrin”.

Itagaki kommer aldrig att stiga av sina höga hästar självmant.

Det är upp till oss att knuffa ner honom.