Lekfull filmmusik från Kendrick Lamar

Publicerad 2018-02-13

Kendrick Lamar – nu även filmmusikkompositör.

ALBUM Sverige-aktuelle Kendrick Lamar står bakom ett stjärnspäckat soundtrack med gäster som The Weeknd, SZA och James Blake.

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus
Diverse artister
Black panther – the album
Interscope/Universal


HIPHOP Kendrick Lamars status i musikvärlden är så skyhög att han nästan kan liknas vid en superhjälte. Därför känns det självklart att just han ligger bakom soundtracket till Marvels omsusade superhjältefilm ”Black panther”.

Filmen – som har biopremiär i morgon – är inte den första svarta blockbustern, eller ens den första svarta superhjältefilmen, men aldrig tidigare har så stor budget satsats på en film med afroamerikaner både framför och bakom kameran.

Det finns hopp om att ”Black panther” ska ta vid där eftertexterna från filmer som ”Moonlight” och ”Get out” rullade ut och inspirera till en mer jämlik bransch.

Att just Kendrick Lamar tonsätter filmen om den fiktiva afrikanska nationen Wakanda och dess hjälte T'Challa är logiskt. Regissören Ryan Coogler har alltid velat jobba med Lamar, vars texter kretsar kring samma teman som filmen; ras, identitet, andlighet och självtvivel.

Soundtracket till ”Black panther” är också framför allt Kendrick Lamars show. Han har fem officiella features men dyker upp på alla låtarna, på ett eller annat vis.

De två mest kommersiella spåren är SZA-gästade ”All the stars” – en vidögd poplåt – och ”Pray for me” med The Weeknd – en blekare kusin till ”Starboy”. Rapparna Schoolboy Q, 2 Chainz, Vince Staples och Travis Scott gör också sin grej, med tämligen generiska resultat.

Mer intressant blir det i ”Redemption”, med sin tjusiga afrorytm, eller när den sydafrikanske sångaren Sjava sjunger på zulu i “Seasons”.

Några gånger växer albumet till någonting mer. Lyssna bara på James Blake – som är förband till Kendrick Lamar i Globen om tre veckor – i ”Bloody waters”, liksom samspelet mellan Kendrick och Future i den skiftande ”King's dead”.

Där och då känns det som att Kendrick och hans kumpaner gör helt ny musik, på samma sätt som Kanye West gör varje gång han går in i en studio.

Det återstår att se hur musiken fungerar i filmens kontext. Den står vackert på egna ben även om låtarna känns mer som ett lekfullt – och lite ojämnt – sidoprojekt än ännu ett essentiellt Kendrick Lamar-album.

Men det säger mycket om rapparens momentum just nu hur bra det faktiskt ändå är.
BÄSTA SPÅR: ”King's dead” (Kendrick Lamar feat. Future & James Blake).


LÄS FLER SKIVRECENSIONER HÄR!

LÄS ÄLDRE SKIVRECENSIONER HÄR!